Publicerad: 2012-06-23 18:12
Försvinner â efter 13 Ã¥r
Bara för nÃ¥gra dagar sedan fyllde Counter-Strike tretton Ã¥r. FödelsedagsmÃ¥naden har inkluderat WCG:s och IEM:s offentliggöranden att de gör sig av med spelet â men som tonÃ¥ring finns det ingen skam i det. WIWO bloggar om att CS försvinner ur esporten.
Medan portarna till DreamHack stängdes i tisdags kunde fans â i alla fall de som pluggat pÃ¥ â runtom i världen fira att Counter-Strike blev tonÃ¥ring. Som modifikation till Half-Life sätts releasedatumet till den 19 juni 1999, vilket gör spelet tretton Ã¥r gammalt. FrÃ¥n betan som spelet var dÃ¥ gick det ett Ã¥r innan 1.0 kom ut i november följande Ã¥r. 1.6 var den sista versionen Valve välsignade med ett versionsnummer, och sen dess har företagets fokus främst legat pÃ¥ andra spel.
Trots att den sista stora uppdateringen faktiskt kom för mer än åtta år sen så håller veteranen i sig. Det är något med enkelheten, tävlingsanpassningen och sandkornen på Dust2 som gör det speciellt. Mer än ett nytt Call of Duty-spel. Source kunde inte förbättra eller ens replikera känslan, och därför kunde arrangörerna envisas med att hålla 1.6 vid liv. Vare sig det var en kazakhstansk miljonär, en internationell esportjätte eller greykarn på DreamHack. Spelet levde vidare.
Till slut slog det dock till. "CS har varit pÃ¥ väg att dö sen 2004" är en populär kommentar som menar att spelet aldrig varit hotat. Men när IEM, som pumpat in mest pengar i spelet i esportväg, och WCG, som har en tio Ã¥r lÃ¥ng CS-historia, offentliggjorde att man dumpade spelet fick även de största försvararna känna det pÃ¥ riktigt â Counter-Strike har inte lÃ¥ng tid kvar i esporten.
Och idag, tretton år efter release, handlar det inte längre om "dålig grafik" och "gammalt spel". Den riktiga anledningen till att Counter-Strike höll sig kvar i esporten var för att ingen lyckades ersätta det i alla perspektiv. Painkiller fick miljonerna, men ingen var intresserad. World of Warcraft fick tittarna, men inget förtroende som esportspel. Call of Duty hade grafiken, men inte känslan.
Sen var det Blizzard som fick jackpotten. StarCraft II. Det slog rekord i försäljning bland strategispel, sponsorerna ville investera och 10 000 tittare kunde sätta sig och kolla på när IdrA praccade på laddern. League of Legends. Hundratusentals tittare. Dota 2. I skrivande stund det mest populära spelet på Steam. CS kan stoltsera med spelkänsla, det kan de nya spelen också. Men när det gäller tittarsiffror och intresse blir spelet överkört.
Till slut hittade man inte bara ett utan flera spel som kunde slå Counter-Strike i fler än ett perspektiv, med råge dessutom. Counter-Strike, med siffror som stagnerat för länge sedan, började bli obsolet. Till slut kunde Carmac och Samsung släppa veteranen. Och som kanske det mest lockande västerländska esportspelet i ett decennium finns det ingen skam att vi snart säger hejdå till 1.6. Hand i hand med Brood War och Quake har veteranspelen i över tio år sagt "fuck you" till spelutvecklarna, och nu kan de pusta ut och pensionera sig.
CS lever kvar ett tag till, och om det blir Shootmania, Global Offensive eller som greykarn tror, ett helt nytt FPS från oväntat håll, som ersätter det, det vet jag inte. Allt jag vet är att det även för de mest inbitna fansen är dags att inse vad som kommer hända inom ett år. Att det här är slutet av en era. Det här är epilogen.