Publicerad: 2010-07-15 20:40
Bevisen: Gux skyldig SK pengar
Stormen har inte lagt sig än – nu visar det sig att i en situation där Gux kan begära pengar av SK så är det faktiskt Gux som är skyldig SK 3000 euro. En kort sammanfattning finns längst ner.

Igår lämnade Gux SK för fnatic och de både organisationerna var oense om hur övergången hade gått till. TheSlaSH och Budak hävdade att Guxs och fnatics handlingar var oprofessionella och absurda, medan fnatic och Gux hävdade att Gux inte hade fått pengar från SK och inte litade på organisationen.

Rakaka har nu tagit del av bevis som visar på att SK för det första inte är skyldiga Gux pengar, och om så vore fallet skulle Gux vara skyldig SK mer pengar än han skulle få från organisationen.

Det hela har handlat om huruvida Gux har varit under kontrakt med SK eller inte – något båda parter bekräftat att han inte var. Viktigt att notera är att Gux inte saknar några prispengar (som har betalats ut) från SK. Utöver prispengar berättades det även om utebliven lön från SK:s sida, något coachen Anton Budak förklarade berodde på att Gux vägrade att skriva på ett kontrakt med SK. Av bevisen som vi har tagit del av stärks detta påstående då vi i chattloggar som utspelar sig över två månader kan se att SK är mer än villiga att betala Gux så länge han skriver på sitt kontrakt – något han inte gör.

SK-ledningen har förklarat att de summor som Gux menar att SK är skyldiga honom ligger omkring 7000 euro. Pengar som skulle ha betalats ut om Gux hade skrivit på kontraktet. Vad vi inte har fått veta tidigare är att om kontraktet hade blivit påskrivet skulle också kostnaden för att bryta kontraktet (t.ex. för att gå till fnatic) vara 10 000 euro. Om Gux vill ha de 7000 euro i lön som han saknar måste han eller fnatic alltså betala 10 000 euro i övergångskostnad för Gux; något som ger en mellanskillnad på 3000 euro.

I och med att kontraktet aldrig skrevs på av Gux så var han fri att lämna när som helst. Det betyder bland annat att fnatic inte behövde betala SK pengar för att köpa loss honom, men också att Gux inte kan begära den lön han påstår sakna. I bevisen är det också tydligt att det inte bara handlar om två månaders lön, utan all lön som Gux kan ha fått under fem månader i laget. Kontraktet var nödvändigt enligt tysk lag för SK att kunna anställa – och ersätta – Gux.

Vidare förklaras även den påstådda mutan som Sam Mathews ska ha erbjudit Gux för att inte åka till Dallas med SK. I ett samtal med Gux berättar organisationens spelarmanager Tim Ellersiek att fnatic skulle komma med samma erbjudande (att gå med i fnatic) även efter Arbalet Dallas, på vilket Gux svarar:
– Men han erbjuder mig 3000 dollar om jag inte åker till Dallas.

I bevisen, som kan ses i sin helhet på SK-Gaming, framgår det även att SK hela tiden var samarbetsvilliga medan det samma inte kan sägas om fnatic.

Kort sammanfattat: För att få sin uteblivna lön på 7000 euro från SK måste Gux skriva på ett kontrakt. Kontraktet skulle samtidigt göra honom skyldig 10 000 euro till SK för att ha brutit kontraktet och gått till fnatic. Då inget kontrakt skrevs är ingen av parterna berättigade till några pengar, lön eller övergångssumma. Vidare framgår det också att Gux fick 3000 dollar för att inte åka till Dallas med SK.

med
WIWO
#1
Murre
2010-07-15 21:01
Pinsamt av Gux han spelade väl i SK iaf några månader? Att inte skriva på kontrakt för det är helt sjukt fnatic sköter det hemskt fult också....
#2
Anonym
ddd

2010-07-15 21:02
Som jag trott hela tiden :) får hoppas GuXarn har dåligt samvete som själve fan.
#3
Vilseledd
2010-07-15 21:06
" övergångssumma. Vidare framgår det också att Gux fick 3000 dollar för att inte åka till Dallas med fnatic." chansar på att det ska stå SK :)

Det hela verkar rätt skumt, ingen har väl gjort fel egentligen? Bara gux klagan på utebliven lön är det enda.
#4
Anonym
heja

2010-07-15 21:06
När allt detta lagt sig borde ni på rakaka skriva en detaljerad artikel om allt det här så man får ett bra perspektiv av händelsen =)

Skulle nog bli uppskattat
#5
xelente
2010-07-15 21:10
Heja Gux, visa SK var skåpet ska stå i er första turnering!
#6
Anonym
sigge

2010-07-15 21:14
Men de som störde Sk var väl att han inte åkte med till Dallas utan bytte lag innan?Och då kan man förstå Gux för varför åka med ett lag utan att ha möjlighet att få ett öre i förtjänst.För kontraktet kan han ju inte skriva på nu för då blir han ju skyldig 3000 euro.För även Gux har nog en å annan räkning att betala
#7
Anonym
sdfsa

2010-07-15 21:14
Varför är inte prissummorna inräknade som han inte får ta del av? :P

Lön: 7000
Prissummor: ???

Lösa kontraktet: 10.000
#8
Anonym
SKlol

2010-07-15 21:14
Har alltid varit på SK's sida i denna tvist och detta satte väl både gux och fnatic på plats, nu kan alla fnatic fanboys vara tysta.
#9
Anonym
gux hater

2010-07-15 21:14
fyfan va skönt! alla gux-lovers kan hålla käften nu!
#10
Anonym
eKAGm

2010-07-15 21:16
jävla pajas GUX! SK!
#11
Anonym
asdd

2010-07-15 21:20
Som #6

Gux har ju gjort helt rätt känns det som. Varför ska han skriva under ett kontrakt när han inte litar på SK och tydligen inte var säker på om han ville stanna.

Dessutom skulle han ju bara förlorat pengar på det. :p
#12
Anonym
Sigge

2010-07-15 21:21
#7 Står att prispengarna redan betalats ut.

Hörsägen detta att prispengarna betalats ut?Eller sett kvitto på utbetalningarna Wiwo?
#13
Anonym
ddd

2010-07-15 21:22

#11 för annars har han inte rätt till några pengar överhuvudtaget.
#14
WIWO
2010-07-15 21:23
#12 Arbalet är de enda som betalat ut direkt (kontant på plats dessutom). Rakaka har extremt säkra källor på att inga andra prispengar som är aktuella har betalats ut än.
#15
Anonym
Zitron

2010-07-15 21:24
#7 läs om gör rätt. Han fick prispengarna som dom vann hade säkert fått från dallas också
#16
Anonym
gys5T

2010-07-15 21:24
#8 word jag med faktiskt.
#17
Anonym
hejlele

2010-07-15 21:24
#11 Hade gux varit en normal människa hade han haft alla pengar som han "påstår sig inte ha fått".
Klart som fan ett företag inte kan ha en spelare som vägrar skriva på ett kontrakt, hallå vakna.
Tror du SK vill ha spelare som kan göra vafan de vill, alla spelare ska ha ett kontrakt för att få betalt.

Tror du på fullaste allvar att man vill betala ut lön till spelare som kan dra precis när dom känner för det?

I mina ögon har SK gjort rätt och gux har gjort fel pga han är en vuxen snorvalp.
#18
Anonym
Fnatic fan

2010-07-15 21:27
gogogog GuX, superfemman är tillbaka i fnatic nu, riktigt nice, det är cs scenen inte högsta fotbollsligan, det ska vara lite "fult spel"

#19
Anonym
klantigt

2010-07-15 21:30
Men under sin vistelse i SK, 5 månader. Så borde väl de fyra andra spelare i SK fått löner? Jag menar, ett uttalade från robban eller face (tex) om utbetalda löner så finns det väl inget att riktiga tvivla på?.. jag vill inte säga för mycket men om man stannat i 5 månader fram tills att fnatic vill byta spelare verkar det lite mystiskt.
#20
Anonym
fanboi

2010-07-15 21:32
GUX, FNATIC<3
#21
Anonym
SKfanboys

2010-07-15 21:33
Finns det något värre än SK fanboys?
#22
Anonym
Sigge

2010-07-15 21:34
#15"Viktigt att notera är att Gux inte saknar några prispengar (som har betalats ut) från SK."

Och då är de givetvis så?

#23
Anonym
Sigge

2010-07-15 21:36
#15 sry trodde din comment var riktad till mig.....my bad
#24
Anonym
A3EWS

2010-07-15 21:36
#7 det står ju att han fått prispengarna men inte lönen... läs kanske :o

"Viktigt att notera är att Gux inte saknar några prispengar (som har betalats ut) från SK."
#25
Anonym
ddd

2010-07-15 21:37
#21 Ja fnatic fanboys XD
#26
Anonym
bizz

2010-07-15 21:45
Har jag missuppfattat allt?

När jag ser dom där 10 000 euro som han tydligen skulle vara skyldig, så måste det ju vara kostnaden för att bryta kontraktet?

#27
Anonym
peze

2010-07-15 21:46
#25 helt rätt!!
#28
Anonym
tessan

2010-07-15 21:46
Tycker det verkar helt efterblivet att Gux vägrar skriva på ett kontrakt och i senare scenario klaga över att inte få betalt...
#29
Anonym
sada

2010-07-15 21:47
#11 varför ska han gå tillbaka till ett lag där de finns 3 kompisar o 2 utanför han va ju inte ens me laget på events osv han var mest själv dom i sk var ju tydligen alla bästa kompisar....
#30
Anonym
Dani

2010-07-15 21:47
Whats the big deal, han skrev inget kontrakt, han har ingen rätt till lön. Var fan smart av honom att inte binda sig imo, det enda han gjort fel är att säga att de är skyldiga honom pengar. Han är ju absolut inte heller skyldig Sk pengar eftersom han inte brytit ngt kontrakt. Hoppas förövrigt på hårt pangande och Fnatic tillbaka i toppen (Wcg here we come)
#31
Anonym
^_^

2010-07-15 21:47
Tycker bara att sks orginisation har failat, varför hålla kvar en spelare med inget kontrakt i 5 månader?

Tycker dock att Gux kunde gjort en bättre situation av det hela och betett sig lite mer vuxet.
#32
Anonym
roffel

2010-07-15 21:48
Står man inte på SKs sida nu så är det nått konstigt med en.
#33
Anonym
^_^

2010-07-15 21:49
fortsättning på #31

samma med fnatic om nu detta är sant med pengarna dom gav gux för att han skulle hoppa av innan arbalet
#34
Anonym
cleverdenver

2010-07-15 21:49
Som någon påpekat tidigare, varför har man så efterblivna kontrakt?
#35
Anonym
rakakakkaka

2010-07-15 21:52
SK har gjort helt rätt, det man stör sig på i denna diskussion e ju fan bara Gux, bailar dagen innan ett event och klagar över lön när man inte ens signat?

Stämmer allt detta verkar grabben störd.
#36
Anonym
eerrt

2010-07-15 21:52
#26 Korrekt
#37
alias
2010-07-15 21:54
Varför ville inte gux skriva på kontraktet, det är min största fråga här.
Han tvingades ju inte in i SK direkt, vad gjorde att han mörka och dryga ut processen.
Måste ju finnas något i kontraktet som han aldrig kände sig trygg med trots att SK ändrade det ett antal gånger.

Sen att SK väljer att publicera privata konversationer med gux är ju..lite magstarkt.

fnatic har inte genomfört affären snyggt, men man kan ju också tänka tillbaka på alla grisaffärer SK har i sin ryggsäck, sk-h2k, sk-nip etc etc

karma is the shit !
#38
sorax
2010-07-15 22:00
Den enda som skulle kunna ha gjort något "fel" i denna situation är egentligen Gux. Självklart betalar SK inte ut lön till Gux om han ej skriver kontrakt - vari ligger säkerheten för SK:s del om de ger pengar till en spelare då de inte är skyddade rent juridiskt? Gux hade likväl _kunnat_ lämna organistionen även om pengarna betalats ut.

Fnatic, liksom vilken organisation eller företag som helst, ser om sitt eget hus. Om det råder konkurrens är det självklart att de agerar med sin fulla styrka i konkurrenshänseende - SK hade gjort precis likadant, vilket även vilken organisation som helst hade gjort.

Det enda någon part kan klandras för är lojaliteten från Gux sida. Jag antar att han, precis som de flesta andra, drar dit pengarna finns. Det är inget fel med det. Han kan väl endast klandras på ett socialt plan då han verkar ha agerat bakom sina lagkamraters rygg.
#39
zeNap
2010-07-15 22:08
Jag är 99,9% säker att i "bevisen" som SK har tagit fram (bilderna dvs.) så har de klippt ut delar för att de ska vara de goda.

Detta är fan det största som hänt i esport scenen, kul att man är en del av det ;<
#40
ZetaTwo
2010-07-15 22:10
Håller med de flesta här. Hur tänkte Gux? Fnatic och SK verkar ju inte gjort något direkt fel.
#41
Evil_Monkey
2010-07-15 22:14
#8 Vad har det här med fnatic att göra? Det finns ingen fnatic sida då de inte gjort något som helst fel.

Gux var freeagent fnatic får ta kontakt med honom om de vill.
Det finns Gux sida och SK sida. Att SK blir ledsna är bara patetiskt.. De har kunnat ställa ultimatumet att skriva på eller så får du(gux) inte spela redan från början.
Men så länge gux bara spelar in pengarna åt dem så är det ingen fara på taket.
#42
Anonym
bizz

2010-07-15 22:19
tycker SK gör rätt i att gå ut med så pass konkret information, Gux ska inte tro det går att göra vad fan han vill, SÄTTA HAN PÅ PLATS...hej
#43
Anonym
babbo

2010-07-15 22:20
Det är väll knappast Gux som är skyldig SK pengar. Om han nu hade skrivit på kontraktet så skulle väll fnatic betala en summa på 10.000 euro får att köpa loss honom.

Nu har han ju inte skrivit på kontraktet vilket betyder att varken SK eller Gux ska ha några pengar.
#44
Anonym
Zib

2010-07-15 22:21
Haha vilka jävla sopor, vem fan behåller ens en spelare så pass länge om han inte ens skriver på skiten? helt jävla otroligt hur efterblivet det här är.
#45
Anonym
player

2010-07-15 22:24
#39 jasså, du är en del i det ja
#46
Anonym
WEDTG

2010-07-15 22:24
careface gux är tbx i fnatic va glada över det ist :D:D
#47
twizze
2010-07-15 22:27
Något jag inte förstår är hur han kunde bli skyldig SK 3000 Euro om han skrivit på sitt kontrakt.

För om Fnatic hade betalat SK pengar för en kontrakterad spelare, då är det ju SK som bryter kontraktet och säljer honom.
#48
Anonym
Erik

2010-07-15 22:38
En av fnatics skribenter tror jag de är kommenterar detta på SK-gaming:

"Please realize that this is again, one side of the penny. People are AGAIN judging on this. As you can obviously see, the conversations (which are private, thus it is extremely disrespectful, childish and rude to make them public) are only parts of the full chat.

SK Gaming talk about being respectful, this is by far, the most disrespectful and disgraceful thing I have ever seen in my entire esports career."
#49
Anonym
GE HAN SINA PENGAR

2010-07-15 22:39
Tysk lag på att skriva kontrakt för att få lön ? , JO TJENA:: han har jobbat åt SK .. finns bevis på det, alla har väl sett han på HLTV när han arbetar åt SK ? .. då har han rätt till lön oavsett kontrakt .. Tyskland är väl med i EU ? precis .. han ska ha prispengar för ESWC ? , JA alla såg att han arbeta åt SK då. Det där med kontrakt eller inte kan ni stoppa upp nånstans, precis som det skulle vara ALLT i det hela ... LOL
#50
Anonym
Mumma

2010-07-15 22:41
undrar hur de rör sig i gux huvud och om han för 2 månader sedan visste att han ville byta och då började tjata pengar med sk för att sedan skita i att skriva under och dra till fnatic.

skule inte förvåna mig om fnatic och gux började prata redan på dhs eller tidigare
#51
sNb
2010-07-15 22:41
Gux och fnatic har misskött sig, punkt slut. Om någon här försöker få det till något annat är ni bara gux/fnatic fanboys.
#52
Anonym
DDD

2010-07-15 22:42
har alltid det varit något skumt med den gossen fan han borde skämmas !
#53
Anonym
007-Gux

2010-07-15 22:52
NI ÄR JU TRÖGA SÅ HAR LIGGER DET TILL :
Gux var hemlig agent hela tiden utskickad från fnatic för att förstöra för SK, allt var planerat när han var i fnatic att han skulle bli en viktig spelare för SK för att sen göra precis så här innan en viktig turnering, ALLT har jag hört från säkra källor och chat loggar !!! tror fan jag såg något kamera-bevis också med Gux när han prova SK tröjor när han var i fnatic ..som träning. (han har även tränat martial-arts och blivit bäst i världen för att spöa upp budak vid nästa LAN)
#54
Anonym
SK1

2010-07-15 22:52
#38 EXAKT. Gux borde ha varit man nog att stå på sig för fnattarna och sagt att han kände sig skyldig att åka med till dallas ändå, fanns väl mer att hämta där än 3000$ för han hursomhelst? Nu får han nöja sig med att bli hatad av såna som mig istället.
#55
Anonym
case

2010-07-15 22:52
men tentp0le var väl missnöjd med saker o ting gällandes löner osv, var inte han under kontrakt?
#56
Gurax
2010-07-15 22:52
Gillar inte Gux längre :/ </3
#57
_Jerkan
2010-07-15 22:57
fnatic säger sin story och SK sin, Gux är i fnatic nu, lev med det SK. Bygg vidare på en ny femma.
#58
Anonym
dsadsd

2010-07-15 23:00
Alltså hela SKs uttalande om detta bygger på att Gux ÄR under kontrakt. Men det är ju helt fel... Isf ska han ju ha lönen.

"fnatic approached Gux, a player clearly under contract to SK Gaming, at ESWC 2010.
fnatic did not enter into negotiations with SK Gaming to buy Gux out of his contract.
fnatic denied Gux was under contract and made no effort to buy him out of one despite claiming otherwise."

Om inte SK har ett signerat kontrakt så finns det inget kontrakt och då ska inte fnatic betala något till SK för att köpa loss honom.

Dessutom är det pengarna som styr (såklart) och därför lämnade Gux SK.

Förstår inte var problemet är.

1. Sk har gjort fel som låtit Gux ens spela innan kontrakt var påskrivna och i deras händer.

2. Gux gjorde fel som spelade innan han skrivit på kontrakten och gett till SK.

3. Fnatic har inte gjort något fel alls.
#59
Anonym
lold

2010-07-15 23:03
Så löjligt. SK tar face o khrystal från H2K precis innan WCG sweden utan att ens blinka men när fnatic gör samma sak åt SK läser vi 15 sidor med pressmeddelande om hur osportsligt det är av fnatic.

Låter fan som SK är griniga för att det finns ett lag i Sverige som kan göra åt dem precis vad de gjort åt andra lag.
#60
Anonym
gwingis

2010-07-15 23:17
Fattar ni inte?

SK är inte skyldiga att betala någon lön till Gux eftersom han aldrig skrev på något kontrakt som ger han rätt till lön (Samma sak i verkliga livet med om du inte jobbar svart DUUUHHHH).

Däremot om han nu skrev på kontraktet då är SK skyldig att betala han lön på 7000€ men det finns en kalufs i kontraktet som säger att om han bryter kontraktet innan det går ur så behöver han betala 10000€ som avgift (Samma sak med vanliga abonnemang DUUUHH).

FATTAR NI?

Tror Gux aldrig skrev på kontraktet för att han ville vara en "freeagent" men då får man fan ta konsekvenserna.
#61
Anonym
gwingis

2010-07-15 23:19
#59

omständigheterna var inte detsamma som nu som då.

Antingen var de kontraktlösa eller så köpte SK loss dem.
#62
Anonym
fdfg

2010-07-15 23:21
Hur gammal är GuX egentligen.. vägrar skriva kontrakt och låter som han måste få tillåtelse av sin morsa, fyfan du ska bara skylla dig själv.

#63
Anonym
gwingis

2010-07-15 23:21
#57

Esporten kan aldrig tas seriöst om den ska hålla på såhär.

Se på fotbollen där är kontrakt allt.

Provspela det gör man fan gratis.
#64
Simon
2010-07-15 23:32
SK borde verkligen lägga sig

Har sett insidan på SK organisationen
Har sett löften och allt på kontrakten
Fuck that det händer inte

MLG resa my ass
Dom fick sitta hemma

Fnatic, Mmm 2 MLG resor med hotell och pengar för mat var fixat samma dag som dom skrev på kontraktet

Skillnad?
Ja
#65
Anonym
GuX

2010-07-15 23:34
jag vill tebax till sk :Ss
#66
Kidoo
2010-07-15 23:41
Ursäkta mig om jag misstolkar detta fel, men på vilket stadie är gux skyldig sk 3000 för?
#67
Anonym
babbo

2010-07-15 23:44
#66 Det är han inte, det är en riktig "Aftonbladet-överskrift" rakaka skrev
#68
BlommaN
2010-07-15 23:50
#63 Du menar cs scenen, om vi snackar om sc scenen så är den 1000 gånger mer seriös än vad Cs scenen någonsin kommer bli, bara gå in och kolla på teamliquid.net så fattar du. Helt ärligt så tror jag cs kommer gå i graven när SC2 kommer ut. Med det menar jag att turneringar kommer minska osv, därför att sponsorerna sponsrar hellre sc2, För spelarna spelar på elit nivå, då ska dem även bete sig på elit nivå och inte som några jävla barnungar,
#69
Anonym
ddd

2010-07-15 23:51
#66 Om det skulle visa sig att gux har skrivit under kontraktet så är SK skyldig honom 7000 euro men om han har skrivit på kontraktet så är gux skyldig sk 10000 euro för att han bröt kontraktet så mellanskillnaden är 3000 euro . Gux har i chatt med nån manager i SK( kommer ej ihåg vad han heter Tim någonting) sagt att han skrivit under kontraktet men inte skickat de.
#70
Anonym
MilO

2010-07-15 23:52
#66 typ 70k i lön minus 100k brutet kontrakt = -30k för SK som gux/fnatic är skyldiga dom.
#71
Anonym
babbo

2010-07-15 23:53
#69 alltså är han inte skyldig SK något alls och SK är inte skyldig Gux något..
#72
Anonym
Mcr

2010-07-15 23:54
gux din idiot </3
#73
Anonym
DsbmN

2010-07-15 23:56
#71 muntligt avtal o bevis för att han skrivit på kontraktet. Men för att få kosingen behövde sk pappret i handen vilket gux inte gav dom. så jo, enligt SK är han signad o därför är skyldig dom stålar.
#74
Anonym
babbo

2010-07-16 00:00
#73, muntliga avtal och "bevis" håller inte så långt..
#75
Anonym
aada

2010-07-16 00:04
Svar på frågan:

Arslet.
#76
Anonym
fisher

2010-07-16 00:05
Bara så du vet kan du inte signa ett kontrakt muntligt...

Specielt inte när det gäller 100lakan
#77
Anonym
DsbmN

2010-07-16 00:07
#76 erm, jo det går alldeles utmärkt o väger lika tungt, fast det är jävligt mycket svårare att bevisa.
#78
polle
2010-07-16 00:12
#77 Har rätt. Muntliga avtal är bindande enligt svensk lag men som han också nämner är det svårare att bevisa. Men det verkar som SK har både skärmdumpar och Skypekonversationer som backar up deras historia.
#79
Anonym
shifty

2010-07-16 00:19
SAKEN ÄR SÄKERT att bottom line so har säkert fnatic alltid PRÖJSAT upp löner prize money ect ect i tid .


Tveksamt om sk har gjort det

Vi kan ju fråga tentpole om detta

ALLA kan bara lugna ner sig och sluta detta va en hostile takeover :D i love it visar att det ska va lite balls i sporten
#80
Anonym
dave

2010-07-16 00:19
I teorin, ja. I praktiken så är det inte ens värt pappret det inte är skrivet på.
#81
Anonym
ddd

2010-07-16 00:27
Glöm dock inte att detta inte är enligt svensk lag, Sk-gaming är ett tyskt företag och därför gäller de tyska lagarna även för de svenska arbetstagarna.
#82
Anonym
mvz

2010-07-16 00:36
Men allt snack om tentpole hit och dit har ju verkligen inte hit, Det är antagligen 2 helt olika kontrakt och helt olika situationer.

Om SK var så otroligt dåliga på att betala ut cash så hade väl RobbaN walle Allen och face dragit för länge sen? inte lär dom spela gratis inte.

SK har gjort rätt, Fnatic har gjort rätt i att rycka i en spelare utan kontrakt. Dom använde kanske inte den snyggaste metoden att göra det men det står inget om att man måste "spela snyggt" om det här. Den ända som har failat är ju GuX det är han som inte har skrivit på det är han som begär cash även fast han fått det gång på gång att cashen kommer så fort han skrivit under och skicka sitt kontrakt till SK's office. Och tydligen så har han ju inte gjort det vilket betyder att han är en "free agent" och då ska han inte ha en ända euro av SK. Lite skumt att SK ändå väntade så länge på kontraktet, jag menar har han inte skickat in det på 5månader så lär han väl inte göra det alls. Så då borde man väl ha gjort det lite lätt för sig 2-3 veckor innan dallas eventet och ställt ett ultimatum, "antingen Skriver du på och skickar eller så stannar du hemma och vi löser situationen på ett annat sätt." då har man ju försäkrat sig att iaf kunna pracca in en annan spelare till eventet. men men, fishyfihsy :D
#83
Anonym
SKlol

2010-07-16 00:47
#41 Varför det har med fnatic att göra? Jo för det har gått ut med falska påståenden angående SK och prispengar och gux så kallade "lön".

Därför har det med fnatic att göra.
#84
zuprah
2010-07-16 01:13
#49 Tveksamt om att spela räknas som ett arbete

Förövrigt så lyder rubriken "OM NÅGOT så är gux skyldig SK 3000 euro." dvs om någon skulle vara skyldig pengar så är det Gux.
#85
Anonym
zyps

2010-07-16 01:27
Just det att Sam "mutar" GuX så att han inte ska åka till Dallas är ju bara ren djävulskap för att skada SK, eftersom att Fnatic inte ens ska spela där...

Extremt lamt enligt mig.
#86
fnacke
2010-07-16 01:30
Hur fail är SK som en organisation om de sitter och chattar om att Gux ska skriva under kontrakt. Lite mer effort får de väl lägga i sig, de lär ju ha haft kontraktet redo under de events som varit, varför inte bett han skriva på där? Jävla lallare. Helt rätt av Gux att gå tillbaka till de bättre.
#87
Anonym
SKjahaja

2010-07-16 01:32
Men eftersom situation aldrig var så att Gux var under något riktigt kontrakt (inte något som SK kan bevisa iaf) så är ingen skyldig någon. Situationen hade nog varit helt annan från början om SK själva kunda gjort det klart och tydligt att om inte GUx signar kontraktet så får han inte spela för dom, simple as that.

Gux är dock långt ifrån fel fri här, men det känns som SK ger sig ut på tunn is när man väljer att försöka rentvå sig själva.
#88
Anonym
fnissjaow

2010-07-16 01:34
#64 Har noll betydelse om du sett insidan eller inte.
Gux samt fnatic som har gjort fel i detta fall och det förstår alla personer som kan tänka logiskt och om man kollar på fakta.

Enbart en idiot skulle försöka försvara gux / fnatic i detta sammanghang.

Sen kommer de alltid o finnas shitkids som kommer o stå på någons sida oavsett hur mycke fel dom gjort.
#89
Anonym
alll

2010-07-16 01:45
"fnatic approached Gux, a player clearly under contract to SK Gaming, at ESWC 2010."

Om SK anser att detta stämmer så har de själva brutit kontraktet eftersom Gux inte har fått sin lön...

Att fnatic är ute efter att skada SK pga Arbalet Dallas är ju bara löjligt. fnatic är ingen välgörenhetsorganisation, de tänker på sitt eget bästa precis som SK. Det är knappast konstigt om de vill hinna förbereda sig inför nästa event som startar kort efter Arbalet Dallas är slut. Att SK hamnar i denna situationen är olyckligt men när de inte sköter sina affärer får de skylla sig själva.

Om det SK skriver stämmer kan Gux inte kräva ett öre. Han har spelat gratis i 5 månader och betett sig allmänt vidrigt vilket gör honom till den stora förloraren. SK har förlorat en av världens bästa spelare pga inkompetens och fnatic fick tillbaka Gux "gratis" men relationen med SK är förstörd.

Hur som helst blir det fantastisk kul att se Gux i fnatic igen. Nästa möte med SK kommer bli galet.
#90
Anonym
Guxfanboy***

2010-07-16 01:49
Varför ska gux åka till Dallas och sen inte få pengar av sk?
Han tog pengarna av fnatic så han kan leva( e-sport stjärnor måste också ha mat) nu sitter gux på en lyxig resturang och äter för pengarna som Fnatic betalade UT!
Kanske ligger nåt i att han inte skrev under ett kontrakt för att det kanske inte ser bra ut, när han en gång varit i det bästa FNATIC!!!!!!
#91
Anonym
jurre

2010-07-16 01:49
Gux är ju bara en till p12a som råkat bli bra på Konter-Strajk. Han kan knappt skriva varken svenska eller engelska. Morsgris. Fattar uppenbarligen heller inte hur hårt han har gjort bort sig i denna tvist. Prata kan han ju inte heller, osäker liten 12åring som är ute och cyklar i livet och krockade precis med en personbil, dessutom utan hjälm. Jävla sopa Gux. Hoppas fnatic skickar ut dig efter GG så kan du stå där med din RZ-mix.
#92
Anonym
care

2010-07-16 01:54
care
#93
Anonym
asd

2010-07-16 02:03
#90 Din jävla tomte, hade han åkt dit lugnt och fint, tagit emot ev. prispengar för att sedan disskutera fnatic affären EFTER turneringen så hade saker och ting förmodligen sett lite annorlunda, men istället ska ditt kära fnatic MUTA en spelare att inte spela i Dallas, (Där han förmodligen fått en nätt summa prispengar).
#94
Anonym
ddagen

2010-07-16 02:24
Tjenare Tjenare.

Bara för att få ett slut på detta.

SK höll inte löner mot Emil "HeatoN" Christensen & Tentpole (har jag för mig, ain't 100% sure).

Men det var tidigare.

Idagens läge handlar detta om GUX och ett nytt SK som har lovat att ge GUX dessa pengar ifall han hade skrivit på detta kontrakt.

Men när gux inte hade skrivit på detta kontrakt och fick 3000 för att inte hänga med till dallas, så blir han automatiskt skyldig SK de pengar av den orsak att de troligtvis inte ville Gux ut ur SK.

Men nu lämnade Gux SK Och därav blev han skyldig dessa pengar till SK.

Och fnatic, är rena rama tofflor. Hatar fnatic fans, värre finns inte.

Sk har alltid varit den bästa communityin oasvsett vad som har skett.
Det händer tragedier i alla organisationer i dagens läge och det får man helt enkelt stå ut med.

Fnatic kan lägga sig.

Sk ska ha en säker femma.
Sk har precis kommit igång igen och visat vad de går för.

#95
Anonym
SKjahaja

2010-07-16 02:31
#94 Förlåt men "ett nytt SK"? Ska det glömas helt bara för att det var förra året eller för fyra år sedan? Det är fortfarande samma organisation som lovat andra spelare pengar som var under kontrakt men aldrig fick dessa.

#96
brompton
2010-07-16 02:34
Missvisande rubrik.
#97
Anonym
iebtp

2010-07-16 02:44
det WIWO håller på med här är jättelöjligt och värdelöst.
#98
Anonym
fsdfddf

2010-07-16 02:59
#94 Om inte kontraktet är underskrivet som fnatic påstår.

"Rasmus did not have a signed contract with SK-Gaming, due to the fact that negotiations were still commencing on the specific terms that were considered unacceptable to Rasmus."

Så ska Gux inte ha lön och SK ska inte ha pengar för att Gux går till fnatic. Det är så jävla simpelt - svart på vitt.

Gux är inte skyldig pengar, SK är inte skyldig pengar och fnatic är inte skyldig pengar. :)
#99
Anonym
Wayne Gretzky

2010-07-16 04:32
Gux, skriv på dirr ist.
#100
Anonym
EYEtriforce

2010-07-16 08:38
Är solklart, skriver man ej på kontrakt ska man inte vara berättigad någon lön.

Vad jag tycker är konstigast i den här situationen dock är varför i helvete sK lät Gux äns delta i några evenemang utan ett påskrivet kontrakt ? oproffsigt...osmart...och här kommer straffet
#101
Anonym
DdD

2010-07-16 10:05
#100 Var de verkligen osmart att inte jaga på Gux att skriva på kontraktet? En gratis spelare som spelar för ditt stall som du inte är skylldig att betala ut pengar till är de väll ingen som skulle klaga över?
Och att kalla dehär de största innom Esport är ju löjligt, Korea Starcraft nyrligen då? Där har vi nog de största innom Esport, iaf enligt mig ^^.
#102
Anonym
Pasi

2010-07-16 10:44
det är inte helt rätt att bara säga, inget kontrakt, inga pengar.

De finns ett begrepp som kallas anställningsförhållande och efter fem månader skulle vilken domstol som helst anse att Gux haft ett anställningsförhållande och skulle därmed troligen ha rätt att få ersättning enligt domstolen.

Det är inte helt ovanligt på andra jobb heller att det rullar på utan påskrivet kontrakt, av olika anledningar.

Och nej, det är då inte samma sak som att jobba svart. Arbetsgivaren drar skatt och betalar in skatt ändå. Jag har kompisar som haft jobb, ej svarta, i flera år utan ett underskrivet kontrakt

Det är inte bara ett påskrivet eller inte påskrivet papper som räknas. Givetvis ska det ju egentligen finnas ett kontrakt.

Men ingen kan säga att han inte haft ett anställningsförhållande efter fem månader.

Sen är det fel och fult av Gux att inte skriva på, men dumt av SK att låta det rulla vidare.

SK skulle sagt,

"du skriver på NU annars måste du gå, tills dess att du skrivit på är du ledig utan ersättning".

Lite så fungerar arbetslagstiftningen i sverige, nu vet jag ju inte med tyskland, men då ska de också beaktas att större delen av arbetstiden är de i sverige.
#103
Anonym
MiLo

2010-07-16 10:45
#100 men lol han säger ju att han skrivit på det, ett muntligt avtal. Anledningen till att han inte får lön är för att han Sk inte har pappret i sin hand, något som tydligen behövs för att de på ett lagligt sätt ska få paya honom. Så gux har spelat under kontrakt hela tiden, han är bara för dum för att fatta det.
#104
Anonym
BROOk

2010-07-16 11:25
Ni som säger att det är Gux som är "skurken" i det hela för att han KRÄVER pengar utav SK; var har ni hittat något sådant? Allt jag hittar utav alla intervjuer är
-"Gux ska då ha ställt ett ultimatum till SK-ledningen, antingen skulle han få den uteblivna lönen och prispengarna som han vunnit eller så skulle han inte åka med laget till Dallas."

Det som jag uppfattat är att han hade problem med att få pengarna INNAN han gick med i Fnatic igen? Nu har han inte krävt 1 öre?
#105
Anonym
adj

2010-07-16 11:32
Jobbar jag för ett vanligt företag så har jag rätt till min lön varesig jag skirver på anställningsbeviset. lön ska jag fortfarande ha. så deras kontrakt är skit. är han med i facket så kan detta bli en jobbig process där sk förlorar mer än vad dom har råd med.
#106
Anonym
b4rracudan

2010-07-16 11:38
#105 Då är frågan vilket fack? :>
#107
Anonym
fazz

2010-07-16 12:54
Så vart står det i events kontrakten att det är organisationen som vinner som ska få pengarna och inte spelarna. Och om SK's kontrakt ser ut som dom gjorde för 5 år sedan så tvivlar jag starkt på att dom är juridiskt hållbara öht. Nu har jag inte orkat läsa denna wall of text men slutsatsen att det är han som är skyldig cash verkar felaktig. Har han spelat i ett lag som vunnit en turnering så ska han ju ha pengarna därifrån, inget snack, men lönen är en helt annan historia.
#108
Anonym
slls

2010-07-16 13:14
#105 SK är ett tyskt företag = det är tyska lagar som gäller för betalning osv, dom behöver det signerade kontraktet för att kunna LAGLIGT betala ut pengar till gux.

om ni läser artikeln på sk-gaming så ser ni att dom har bara fått ut pris pengar från Arbalet best of four, dom andra har inte betalat ut ännu.
#109
Anonym
skylinenigr

2010-07-16 13:19
haha EU esport behöver ett jävuls KeSpA som sertill att sånt här inte händer :D

själv förstår jag inte detta överhypade dramat, finns väl ingen som har rätt till någe här? allt är bara ord, de krigar ju bara om vem som har "rätt" värkar det som och spelar det någon roll? kanske för fansen och kolla hur rädda sk är

#110
Anonym
hejdetärjag

2010-07-16 13:23
hej ville bara säga att det är jag som står för 90% av alla anonymous posts
#111
Anonym
pewpew

2010-07-16 13:25
Antagligen så stämmer lite av det SK säger, men att använda chatloggar?!
#112
Anonym
pewpe

2010-07-16 13:35
Värre loggar än jag trodde där saker tydligt saknas.

Men jag tycker hela den här jävla affären verkar otroligt konstig. Känns lite som att Gux har lekt med både fnatic och SK.
#113
Anonym
dave

2010-07-16 13:36
Print-screens på chattprogram är ju ett utmärk tillhygge vid smutskastande på internet. I ett rättsfall så lär det dock inte duga till ett skit om du inte kan styrka vem som suttit vid datorn i andra änden. Men det duger ju för fragbite-pöbeln och det är väl det som är huvudsaken.
#114
Anonym
fimpen

2010-07-16 13:45
Det är prispengarna han vill ha, lönen skiter han i. Det finns inget kontrakt, alltså kan ingen lön betalas ut, men prispengarna är en annan sak. Att publicera chattloggar är extremt oproffsigt av SK, eftersom valda stycken har valts ut och helheten saknas. Kanske GuX skulle göra samma sak, publicera lite loggar, eller...
#115
Anonym
TheRob

2010-07-16 13:45
känns det inte som att vi endå inte kanske vet hela sanningen....
#116
Anonym
flax

2010-07-16 13:51
GuX blev nog varnad av tidigare SK spelare att inte skriva på ett kontrakt och därför signade han aldrig
#117
Anonym
Pasi

2010-07-16 14:12
#105 har rätt,
se även min post #102

är inte så säker på att det enbart är tysk lag som gäller i det här fallet, eftersom spelarna bor, vistas och jobbar (pracs osv) väldigt mkt från sverige, är rätt säker på att det finns EU regler om sånt här

#118
Anonym
asd

2010-07-16 14:20
han tjänar ju _inget_ på att dra till fnatic ist för att skriva på kontraktet .... gg gux du är scenens första CS-Hora.
#119
Anonym
Grahl

2010-07-16 14:56
Jag läste hela artikeln på sk vilket gjorde att man blev lite mer insatt.

1. Varför lämnade sk 2003 ? vissa slutade men varför säger tex heaton att han vill spela i ett nytt nip hellre än att kanske gå tillbaka till sk?

2. Tentpole lämnade Sk för han inte fick någon lön vilket inte heller gux fått och därför var han broke och kunde inte betala för sig i dallas, vilket gjorde att han tvekade ( visst sk sa att dem skulle ge han 1000 dollar så han klarade sig men ska han tro på det när han inte ens fått lön?)

3. Fnatic kan dra i vilken spelare dem vill om inte spelaren har kontrakt, Riktigt dåligt att inte komma fram med kontrakt på event och riktigt dåligt att inte fatta att inte gux var nöjd med kontraktet efter vad man sett i loggarna.

4. Zet blev kickad ur SK (varför? kanske för att han whina på att ingen lön blev utbetald)

5. Borde det var inte vara på sin plats att typ slop3 tar tag i tentpole och frågar lite?

6. Visst gux kunde skött det bättre men jag skulle också lämna för någon som jag vet betalar.


Over and out jag är inte sk fan, och inte fnatic fan bara så ni vet:)
#120
varmafton
2010-07-16 15:04
men varför allt jävla stök? iom att han inte skrivit på något kontrakt ska det väl inte vara så svårt att byta lag? bara droppa allt om vad löner heter och gå till fnatic?
#121
Anonym
itur

2010-07-16 15:32
#119

Enligt det jag läste på sk så sa dom ju upprepande ggr till Gux att han inte kunde få lön om han inte skickade in kontraktet.

håller med om att dom borde kunnat få han att signera kontraktet på nått event

men det där om att inte fatta att han inte var nöjd med kontraktet? Gux kom ju med nya krav på kontraktet och SK accepterade dessa.

sen tycker jag det är jävligt långsökt att zet skulle få sparken för att han whinade över lön. walle, Allen, Face och Robban har varit i SK länge nu och jag tror inte dom skulle jobba gratis.
#122
Anonym
wihiho

2010-07-16 15:40
Så länge han lirar för fnatic så älskar vi honom oavsett!<3
#123
Anonym
korarara

2010-07-16 15:44
#119
zet blev väl kickad för att han kom försent till flyget till någe event?
#124
Anonym
Erik

2010-07-16 15:50
SK 2003 lämnade väl SK för NIP för de fick för lite betalt. De ville ha pengar från SK Insider men de fick de inte. Så de drog till pyjamas in Ninja istället =D
#125
Anonym
Milo

2010-07-16 16:09
#123 exakt. SK var nog lite pågång att låta zet gå och när han tabbade sig o missade flyget så fick dom en extra anledning.
#126
Anonym
jimmy

2010-07-16 16:40
#89 har så jävla rätt! Punkt slut!
#127
Anonym
Teddan

2010-07-16 17:03
En intervju med sk spelare och gux hade suttit fint ,

men jag förstår verkligen inte gux, varför inte signera kontrkatet bara ? det gick ju så bra för sk ? Det står klart och tydligt att han hade fått sin "lön" då han redan hade fått vinstsummorna. Det ända som gjort att han inte signat måste vara att han ville till fnatic, han har ju spelat där i cirka 5 månader. När f0rest snacka med honom måste han ju tänkt som han själv sa , det ända som gjort att han gick till fnattarna måste ju varit lönen i såfall .

Säg inte att SK inte betalar ut löner för det gör dom , det var under den värsta krisen när tentpole och co spelade då , som läget är nu betalar dom ut löner så länge dom signerar kontraktet.

Ni krossar fnatic i nästa match!

TAGGA
#128
Anonym
Teddan . edit

2010-07-16 17:04
* han hade fått sin lön om han signarerade kontraktet.
#129
Anonym
Flax

2010-07-16 17:25
SK är skyldiga flera spelare löner eller vinstpengar, frågan är bara varför dessa personer inte tar strid med SK. Men efter denna pajkastning är det kanske inte så svårt att förstå. Har tappat all respekt för SK som skött detta på ett extremt omoget sätt och att hota GuX med att detta kommer att få konsekvenser för honom om han står fast vid sitt beslut är patetsikt. Det är dags för SK att bestämma sig för om det fanns ett kontrakt eller ej, om inte lägg ner hela diskussionen. Heja GuX och Fnatic, hoppas att du får dina vinstpengar som du har rätt till.
#130
Anonym
Flurry

2010-07-16 17:29
Bra jobbat SK, ni har haft en av världens bästa spelare i 5 månader som jobbat gratis och dragit in vinstpengar till organisationen. Synd ni inte kunde behålla honom lite till så ni fick mer pengar
#131
Anonym
Nicke

2010-07-16 17:32
#127 Kanske var ett avtal han inte riktigt ville ställa upp på?

Sen med Sk historia kanske han var lite orolig för att "lönen betalades ut" bara han skrev på kontraktet
#132
Anonym
dillan

2010-07-16 17:34
Hade GuX bara signat kontraktet hade han fått sina pengar och eftersom fnatic är i en sådan situation att dom måste börja satsa hårdare nu hade dom säkerligen betalat summan 10k Euro för att köpa loss honom, i slutändan är det bara GuX som går minus och får ett dåligt rykte.
#133
Anonym
Yee!

2010-07-16 17:45
Så ni påstår er ha bevis? Är detta CS-världens "Se&Hör" eller?

Allting ni skriver är ju grundat på hypotetiska teorier som aldrig blivit verklighet. Det är en mening i hela denna nyheten som stjälper ALLT ni påstått om att "ha bevis":

"Vad vi inte har fått veta tidigare är att om kontraktet hade blivit påskrivet skulle också kostnaden för att bryta kontraktet (t.ex. för att gå till fnatic) vara 10 000 euro."

OM kontraktet hade blivit påskrivet. OM kontraktet hade brutits. Men nu blev det aldrig påsrivet och inte heller brutet!

Rakaka, sluta trolla. Detta är något av det mest patetiska jag någonsin sett. WIWO, ta ett jävla jobb hos stockholms skvaller-elit om du nu lämnade FB för att göra karriär med att skriva sån här smörja.
#134
Anonym
Axa

2010-07-16 17:50
Varför säger alla att det var fult av GuX att inte skriva på kontraktet om han inte var nöjd med det och förhandlingar fortfarande var på gång. Kan man inte komma fram till ett kontrakt som bägge parter är övens om fortsätter förhandlingarna, eller som i detta fallet avbryts samarbetet. Men, under tiden har GuX utfört ett arbete för SK som han borde bli ersatt för på ett eller annat sätt. Det har uppenbarligen inte varit något problem för SK att ha med honom på events under tiden som förhandlingarna pågått, varför kan man då inte betala honom hans prispengar. Sen har det väl funnits flera tillfällen för SK att tvinga fram ett avgörande utan att man gjort det och då får man finna sig i att bli av med sin bästa spelare. GuX gjorde rätt som bytte organisation om han kände att han inte kunde få fram ett avtal han var nöjd med. Vad som sen är sagt mellan GuX och SK, Fnatic vet vi faktiskt inget om, mer än det som SK valt att publicera och det är nog inte allt. Det är dåligt av SK att använda sig av en okontrakterad spelare i 5 månader, för att sen lägga all skuld på spelaren och Fnatic.
#135
Anonym
smarr

2010-07-16 17:55
#131 Fett rätt att Gux inte får ett öre av SK, fattar inte hur man kan klaga på att han inte fått pengar när man inte klarar av att göra en så enkel grej som att skriva på och skicka in ett kontrakt vilket han förmodligen hade vunnit på i längden.

Finns nog inte ett företag som skulle betala ut lön om man inte skrivit något kontrakt. Dock borde han inte vara låst till SK eller behövas köpas loss.

En organisation som SK borde dock ha sparkat Gux för längesen, verkar vara en snubbe som inte gör rätt för sig direkt.

Det som är lite virrigt med SK dock är att dom i vissa meningar vinklar det som att det finns ett kontrakt och att Gux behöver köpas loss och i andra meningar så menar de på att det heller inte finns något kontrakt och att löner därav inte har betalats ut, vad jag förstår så har det då att göra med att de enligt tysk lag inte får betala ut löner utan kontrakt.
#136
Anonym
fesk

2010-07-16 18:12
Fan kan man inte bara skicka ut hela SK's lineup nu och bygga nytt på de svenska talangerna som nu yrar runt som vilsna höns kring scenen. Bygg om från början, bygg kring face, han är en ledartyp de har man märkt. Ta in fyrtte ("fyrre") som IGL, delpan och khrystal på AWP och Moddii som madfraggare.

Delpan-khrystal-fyrrte-face-moddii skulle med lite satsning kissa Gux och fnatic i munnen!!!
#137
Anonym
ofan

2010-07-16 18:27
#119

Tentpolegrejjen har inget med detta att göra. Bevisen ligger ute och enligt rakaka är dom troligtvis sanna.

Gux får fan skylla sig själv om han är så jävla barnslig att inte ens skriver på kontraktet...

Och nej, gux har fan ingen rätt till att kräva prispengar heller, sk betalade resor, hotell och sånt antar jag. Vilket enligt mig är tillräckligt.

Det ja stör mig mest på är fan hur fnatic går in imellan gux och sk när dom inte har något med saken att göra.

Detta är en sak mellan sk och gux. Vilka jävla puckon jobbar på fnatic?

#121 helt rätt.

Alltid hatat sk, men den här gången står ja bakom dom.
#138
Anonym
gsxx

2010-07-16 18:30
Den som litar på vad SK skriver på sin egna site för att försvara sin image bör nog läsa på lite om deras historia med att blåsa spelare på pengar.
#139
Anonym
oskar

2010-07-16 18:34
Det jag skulle vilja veta är hur många månader kontraktet är på? för om dem kom "muntligt" överens för 5 månader sen kan kontraktet ha gått ut? vilket gör _SK_ skyldig GUX pengar. :)
#140
Anonym
Mikey

2010-07-16 18:47
#139

Jo de kan va intressant, men som sagt han skrev alldrig på kontraktet och skickade in. Enligt han själv så hade han skrivit på det och enligt hans egna ord så tänkte han även skicka in det(med hans mamma och pappas fax, awwwwwww)

Men så ändrade han allt när han skulle lämna och sa att han aldrig skrivit på kontraktet ( vilket han själv sagt att han gjort ).

Muntliga kontrakt gäller bara om de finns inspelningar. Men sk sa att dom kräver skriftligt kontrakt för att kunna betala ut hans lön. Vilket är lag på.

#138 nej ja litar inte på sk's site alls. MEN om man bara kollar på bevisen som lagts fram så är det uppenbart vad som är sant eller inte.
#141
Anonym
Mysan

2010-07-16 18:49
Hur svårt ska det vara att fatta: Han skrev inte på för att han inte var nöjd med det SK hade att erbjuda. Vadå betalat resor och hotell ska det ses som bonus när det är en del av jobbet att åka runt på events. Han har gjort ett jobb och han har gjort det bra. Skicka han prispengarna och lägg ner den här skiten.
#142
Anonym
Mikey

2010-07-16 18:50
Och vem går med i en organisation som man inte litar på? Makes nooooooooo sence.
#143
Anonym
Hej

2010-07-16 18:53
#141

Du vet att om du jobbar i sverige så skriver man först på ett kontrakt för att få lön.
#144
Anonym
b4rracudan

2010-07-16 19:01
har man INTE skrivit på kontraktet borde man inte få SPELA isf tycker jag personligen. Då kanske man slipper drama som detta. SK borde kanske bearbeta sitt kontrakt lite, likaväl många andra e-sports orga/lag. ?
#145
widdeh
2010-07-16 21:26
Jag tycker inte GuX har gjort så mycket fel i detta, snarare SK som låter honom spela nästan ½ år utan ett kontrakt. GuX lyfte SK, nu tar han fnatic till victory istället.. Sluta lipa SK, ni får skylla er själva..

För... vad hände med Tentpole's lön?????????
#146
Anonym
izzon

2010-07-16 22:53
visste inte att de tjänade 10k euro i månaden, nice lön lol
#147
Anonym
my50cent

2010-07-17 00:13
Låta en kontrakt lös spelare spela för en. Då kan man väl ta varenda turnering som lön och mellan turneringar sålänge det är är muntligt utan tidsbegränsningar.(Så länge inga datum är satta ) vet inte om datum var satta genom det muntliga men om ej så är han väl berättigad för varje öre tills dagen han lämnade laget?.
Finns ju bevis att han spelat osv. Free agent .
#148
Anonym
gfdzgcfhfgd

2010-07-17 00:32
Det är ju glasklart hur det hela ligger till.

SK är en lallar org som inte fattar hur saker och ting går till. Först skriver man kontrakt - sen jobbar man. Man kan inte jobba först och sen whina på att någon slutar eftersom inget kontrakt finns osv.

Gör om gör rätt i framtiden. SKRIV KONTRAKT FÖRST - LÅT DEM SPELA SEN. Då slipper man sånt här. Hur jävla svårt ska det vara?

Om man nu anser att Gux står under kontrakt så SKA Gux få alla sina pengar. Och enligt hela jävla nyheten som SK släppte så verkar det vara så?..

Sen om man vill ha pengar för övergången (som man har rätt till om man väljer att tycka att Gux är under kontraktet) så får man ju ta detta med fnatic i en domstol - inte Gux.
#149
Anonym
hejaaa

2010-07-17 01:38
Vilken idiot Gux är.... fnatic är så jävla oproffesionella..
#150
Anonym
wiwosugerku

2010-07-17 08:28
bra gjort wiwo o budak ***********
#151
Murre
2010-07-17 12:53
#141 Sålänge han inte skriver på ett kontrakt så har han ingen rätt till pengar. Man gör en deal på samma sätt som när du skriver på för ett vanligt jobb.
#152
Anonym
bruno123

2010-07-19 01:59
Är väl ingen som gjort något fel i denna fråga?

Gux står inte under något kontrakt.

SK vill ha ett påskrivet kontrakt för att betala ut lönen tilll Gux.

fnatic ser en spelare som inte har något kontrakt, erbjuder Gux ett kontrakt som är bättre än SK:s kontrakt.

Gux väljer att byta lag.

Där skon klämmer är att Gux väljer att byta lag bara några dagar innan en stor turnering. Rätt eller Fel spelar enligt mig mindre roll eftersom han inte är under något kontrakt med SK och har rätten att byta lag när han behagar. SK borde aldrig låtit en spelare spela utan ett påskrivet kontrakt.

Sen kan man ju tycka att det hela har sköts väldigt dåligt av alla parter.
Gux borde inte ha lämnat så tätt in på en turnering. fnatic kanske inte borde ha erbjudit Gux kontrakt innan turneringen väntat till efter. SK skulle ju givetvis fått kontraktet på skrivet. Kan ju tycka att SK kan skriva ett kontrakt kontrakt med en spelare för varje turnering eller ett månads kontrakt tills spelaren är redo för ett långtids kontrakt.
#153
Anonym
viol

2010-07-19 12:42
Ska man betala hyra, mat och räkningar krävs det mer än 400-500 Euro per månad + ett kontrakt med bara skyldigheter och få rättigheter.
#154
kappez
2010-07-19 23:07
Enligt mig så har inte fnatic gjort något fel, dem värvade en kontraktslös spelare och erbjöd honom en summa pengar för att gå med i laget. Det är precis som ett vanligt kontrakt när det gäller sporter som till exempel fotboll.

SK däremot verkar mest gråta och kasta skit runtomkring sig bara för att dem gjort bort sig. Vilka smartskaft låter en spelare som INTE skrivit på sitt kontrakt spela för laget? SK gjorde ju bort sig totalt här.

Dock kan man ju även tillägga att gux har gjort en fuling och "utnyttjat" SK, om man nu ska säga något negativt om gux. Själv hade jag inte heller skrivit på ett kontrakt som bundit mig till en organisation om jag kunnat få ut pengar även utan att skriva på.

Alla ni som klagar på "fnatic fanboys" kan ju börja med att starta hjärnan och låta den jobba lite. fnatic har inte gjort något fel, den uppfattningen har jag fått.

SK gör om gör rätt, skicka inga spelare på evenemang om dem inte skrivit på ett kontrakt, så svårt är det ju inte? Nedan följer en guide:

1. Skicka kontraktet till spelaren.
2. Ta emot det påskrivna kontraktet.
3. Skicka spelaren på evenemang.

Oj! Nu var ju alla problem lösta :D
#155
WIWO
2010-07-20 19:42
#133 svaret är ja. Vi har varit esportens skvallerpress. Sen 2006 dessutom. Det är förvånansvärt om det undgått dig.

Kommentera nyheten
Du kommenterar anonymt.
(Logga in)

Namn:
CAPTCHA Image
Vad står det i bilden?



Nyhetsrapporteringen på RAKAKA är tillsvidare stängd. Nya projekt från RAKAKA presenteras senare.

Följ oss på Twitter:
@RAKAKA
@frenys
@greykarn

Mvh

ponde & gREYKARN



Nytt blod i en monoton tid, i ett monotont liv
RAKAKA: greykarn bloggar om sajtens uppgång och fall, esportens utveckling mellan 2006 och 2013.

Svensk dominans på DH Summer 2013
Svensk dominans på DH Summer 2013
EXTRA! Sverige regerade i alla grenar, svenskarna presterade på hemmaplan.

Rakaka snackar med Jaedong
Sjow innan ödesmatchen mot koreanska Life
DHS2013: Rakaka pratar med det svenska hoppet.

Rakaka snackar med Jaedong
Rakaka snackar med Jaedong
DHS2013: EndarS pratar Dreamhack i exklusiv intervju med en av världens största e-sportprofiler.

Lemondogs rekryterar LCS-lag & byter huvudsponsor
Lemondogs rekryterar LCS-lag & byter huvudsponsor
LOLEXTRA! Svenska Sverok-föreningen Lemondogs tar sig in i Riots superliga och byter Razer mot SteelSeries

Pengar rullar in som de ska för Mvp
Pengar rullar in som de ska för Mvp
CASH! Det går bra nu - Mvp puttar ner MC från pengatronen.

INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
EXTRA! Storslagen seger för världens bästa Terran (?) i WCS World Finals

Inatt avgörs WCS
Inatt avgörs WCS
SC2: Fyra koreaner gör upp om den första WCS-titeln. Kalaset startar 03:00!

HerO vinner WCS America
HerO vinner WCS America
SC2: Koreanerna dominerade WCS America.

Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
EXTRA! relic utmanar legendaren och det satsas NT$ 300 000Publicerad: 2013-06-18 23:33

Svensk dominans på DH Summer 2013
Stora svenska framgångar när DreamHack Summer 2013 avgjordes - svensk "doldis" plockar överraskande medalj och storlagen fortsätter att dominera.

Under helgen som passerade (lör-tis) arrangerades DreamHack Summer 2013 på Elmia i Jönköping. För svensk del skulle evenemanget visa sig bli en oerhörd framgång då vi kammade hem tre guld och ett brons (i tre av de största turneringarna) i vad som måste anses vara en av de bästa svenska turneringarna någonsin. Dessutom var det svenska LoL-stjärnor i de mest framgångsrika lagen.

Chockade Fighting-communityn
Först ut var turneringen i Street Fighter IV:AE som avgjordes under Lördagen. Världsmästaren och den tveklöst mest dominanta fightern Infiltration var på plats för att försvara sina två tidigare mästartitalar. Dessutom var som vanligt legenden Ryan Hart på plats och som har fyra DreamHack-titlar på sitt bälte. Men det var faktiskt ingen va dessa storfavoriter som tog hem segern. Istället stal svenska göteborgaren Popi showen. Genom att först besegra Infiltration med 2-0 och Ryan Hart i Winner-bracket så kunde inte Infiltration stå pall för svensken i finalen. Detta är troligtvis en av de största esporthändelserna på DreamHack. Infiltration har inprincip varit obesegrad i 2,5 år och alla vill nu lära känna svensken som har besgrat honom. Grattis Popi! Dessutom kom svenska Ettelman från Team Property på en härlig fjärde plats.

Bara The International kvar
I DoTA 2-turneringen var svenska The Alliance storfavoriter till segern, ett favoritskap som G1 League-vinnarna mäktade med att bära. Laget tog sig nämligen hela vägen till final där man ställdes mot Quantic från Frankrike.

Efter att ha plockat den första kartan skulle Alliance visa var skåpet skulle stå reda i karta två men det ville sig inte riktigt utan Quantic tilläts komma ikapp och utjämna men efter suveränt spel av svenskarna kunde matchen tillslut plockas hem med 2-1 och därmed försvarades DreamHack-titeln.

Även den gamle stjärnan kan än...
För de svenska Starcraft 2-stjärnorna är DreamHack ett speciellt evenemang, det kryllar av koreanska superstjärnor och det finns inget hellre vill göra än att vinna på hemmaplan och när alla favoriter faller måste någon annan ta klivet fram. Denna gång var det överraskande Jeffrey "Sjow" Brusi som i mångas ögon gjorde sin absolut bästa turnering sen IEM-vinsten för några år sedan.

Den hete och pånyttfödde Team prOperty-spelaren lyckades på sin väg fram till medaljerna bland annat besegra Harstem och superkoreanen Life. Dessvärre för Sjow blev den blivande DreamHack-mästaren StarDust för svår och Jeffrey fick nöja sig med en bronspeng och 20 000 SEK.

Dominansen är total!
När världens absolut mest dominerande lagmaskin NiP-Gaming spelar i en turnering är det knappt lönt att sia om utgången, de svenska superstjärnorna i CS:GO har inte förlorat många matcher under vägen till världstoppen och DreamHack skulle inte bli något undantag.

Efter att ha besegrat ryska Virtus.pro tidigt i turneringen defilerade ninjorna till final dit det svenska överraskningslaget Epsilon även tagit sig. Dessvärre för Epsilon gick det inte rubba Ninjas in Pyjamas denna gång utan NiP vann en komfortabel seger med 2-0 och för besväret fick man en prischeck på 70 000 SEK.

League of Legends-stjärnor
Även om Sverige inte har något helsvensk lag som är bland de bästa så gjorde svenskarna extremt bra ifrån sig. Först ut så vann Rekkles som inhoppare DreamHack League of Legends Championship tillsammans med Copenhagen Wolves, 70 000 SEK rikare. I LCS som drog igång på DreamHack så hade svenska Alexander "Jree" Bergström lekstuga med sitt Team Alternate som gick 5-0 på plats och har fått en fantastisk start på säsongen, läs mer här.


    Vinnare DH Summer 2013:

    SSFIV:AE
    1. Popi – 25 000 SEK
    2. Infiltration – 12 500 SEK
    3. Ryan Hart – 7 500 SEK
    4. Ettelman – 5 000 SEK

    DOTA2
    1. The Alliance – 140 000 SEK
    2. Quantic Gaming – 70 000 SEK
    3-4. Evil Geniuses – 25 000 SEK
    3-4. Team Dignitas – 25 000 SEK

    Starcraft 2
    1: StarDust – 60 000 SEK (750 WCS-poäng)
    2: Jaedong– 35 000 SEK (450 WCS-poäng)
    3-4: SjoW – 20 000 SEK (300 WCS-poäng)
    3-4: TaeJa – 20 000 SEK (300 WCS-poäng)

    Counter-Strike:GO
    1. NiP Gaming – 70 000 SEK
    2. Epsilon – 40 000 SEK
    3-4. LDLC.com – 25 000 SEK
    3-4. Virtus.pro – 25 000 SEK

    League of Legends
    1. Copenhagen Wovles – 70 000 SEK
    2. Dark Passage – 35 000 SEK
    3-4. Eternity Gaming – 25 000 SEK
    3-4. Heimerdingers Colossi – 25 000 SEK
Relaterat: DreamHack.se

Publicerad: 2013-06-09 22:18

Pengar rullar in som de ska för Mvp
Efter helgens topplacering i WCS seglar cashkungen Mvp upp på plats nummer ett över de spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.

Det går bra nu. Eller snarare dåligt för Jang 'MC' Min Chul som endast slutade i topp-32 i WCS Korea. I dag kunde han se sig omsprungen på SC2Earnings.com av Jeong "Mvp" Jong Hyeon, när Incredible Miracle-proffset plockade hem den delade tredjeplatsen i de globala finalerna av WCS första säsong.

I och med tredjeplatsen och prissumman på 10 000 dollar kunde Mvp under dagen passera MC på resultatsajten SC2Earnings lista över vilka spelare som vunnit mest pengar i StarCraft II.

Hack i häl på legendaren Flash
Enligt SC2Earnings konkurrent Esportsearnings, som räknar vinstpengar inom alla spel, har Mvp precis även passerat Brood War-legendaren Lee "Jaedong" Jae Dong och är nu hack i häl på den andre Brood War-legendaren Lee "Flash" Young Ho. Dock återstår drygt hela 60 000 dollar innan Mvp kan ta igen Flash försprång.

Först på listan ligger FPS-legendaren Johnathan "Fatal1ty" Wendel med 454 000 dollar. Främst från spelet Painkiller.

NaNiwa i topp-20
I toppen av SC2Earnings lista är det tomt på foreigners. Ilyes "Stephano" Satouri hamnar som första icke-korean på fjärdeplats, därefter innehar de två polackerna Grzegorz "MaNa" Komincz och Artur "Nerchio" Bloch plats 15 respektive 16. Svenskproffset Johan "Naniwa" Lucchesi kommer först på 20:e plats. Tätt efter, på plats 24 ligger sedan Marcus "ThorZaIN" Eklöf. Men därefter gör svenskrepresentationen ett hopp och inte förrän på plats 49 hittas Jeffrey "Sjow" Brusi.

Mest vunna pengar i StarCraft II enligt SC2Earnings.com
1 Incredible Miracle Jeong "Mvp" Jong Hyeon $373,520
2 SK Gaming Jang "MC" Min Chul $367,213
3 Incredible Miracle Lim "NesTea" Jae Duk $258,713
4 Evil Geniuses Ilyes "Stephano" Satouri $233,305
5 FXOpen Lee "Leenock" Dong Nyoung $208,614
6 MVPPark "DongRaeGu" Soo Ho $208,278
7 Team LiquidSong "HerO" Hyun Deok $188,524
8 Prime Lee "MarineKing" Jung Hoon $186,425
9 SK Telecom T1 Won "PartinG" Lee Sak $186,109
10 CMStorm Choi "Polt" Seong Hun $184,370


Mest vunna pengar i alla spel enligt Esportsearnings.com
1 Fatal1ty Johnathan Wendel $454,544.98
2. Flash Lee, Young Ho $437,114.55
3 Mvp Jung, Jong Hyun $377,116.38
4. Jaedong Lee, Jae Dong $368,621.09
5. MC Jang, Min Chul $366,827.11
6. Moon Jang, Jae Ho $292,019.57
7. Dendi Danylo Ishutin $270,491.27
8. Puppey Clement Ivanov $269,587.17
9. XBOCT Oleksandr Dashkevych $269,587.17
10. LighTofHeaveN Dmitriy Kupriyanov $267,699.1
0


Publicerad: 2013-06-09 12:38

INoVation tar revansch efter WCS.kr-fadäsen
INoVations nerver håller - nollar sOs och skrattar hela vägen till banken efter att ha bärgat 40 000 USD och WCS Season 1-bucklan!

För en stund sedan avgjordes den första säsongen av WCS och vilken avslutning det blev! Utöver de båda WCS.kr-finalisterna Soulkey (Z) och INoVation (T) på vars en sida av slutspelsträdet var även den europeiska mästaren Mvp (T) samt protoss-innovatören sOs (P) med och tampades om en finalplats.

Efter två rafflande semifinaler stod det klart att WCS.kr- och CODE S-vinnaren Soulkey blivit besegrad av sOs knappa 3-2 i en extremt välspelad och jämn kamp. I den andra semifinalen mellan världens kanske två bästa Terran-spelare, Mvp och INoVation blev det minst lika jämnt. När krutröken lagt sig och GG hamrats kunde INoVation ta av sig sina glasögon, torka svetten ur pannan och konstatera att han var klar för den första WCS-finalen någonsin.

I finalen mellan INoVation och sOs var det aldrig riktigt jämnt, tossen försökte och försökte men det ville sig inte riktigt då INoVation levde upp till sitt namn och lyckades oavsett vilken unitcomp som kastades på honom både överleva och utmanövrera sin motståndare mer än en gång.

För vinsten och revanschen efter den snöpliga förlusten i WCS.kr-finalen (Soulkey reverse ALL-killade honom) får INoVation $40 000 medan tvåan får nöja sig med hälften.

Slutplaceringar WCS World Finals Season 1
1. INoVation (T) $40 000
2. sOs (P) $20 000
3/4. Soulkey (Z) $10,000
3/4. Mvp (T) $10,000

Bildkälla TeamLiquid.com

Publicerad: 2013-06-03 15:52

HerO vinner WCS America
WCS America fick sitt slut med att sex av de åtta bästa var koreaner. Norska Snute tog hem priset som bästa icke-korean.

Amerikanska WCS Premiere league dominerades av koreaner från början till slut. I top 8 hittar vi endast två icke-koreaner, varav ingendera är från varken nord- eller sydamerika. Norska Snute lyckades ta sig till en sjätteplats och missar den sista platsen till säsongsfinalerna i Korea efter att han förlorat mot Alicia 3-2.

Vann gjorde Team Liquids Hero som lyckades slå Evil Geniuses Revival med 4-2 i finalen. HerO förlorade de två första kartorna, men återhämtade sig och vann sedan 4 kartor i rad.

Slutplaceringar:
1. Liquid'HerO
2. EG.Revival
3/4. Axiom.Ryung
3/4. EG.aLive
5. Axiom.Alicia

Bildkälla: TeamLiquid

Publicerad: 2013-06-02 18:12

Fatal1ty dammar av bössan och gör comeback
Fatal1ty utmanas och det satsas NT$ 300 000 (cirka 73 000 SEK) på en match!

Jonathan "Fatal1ty" Wendel är en av esporthistoriensoch världens kanske bästa och mest kända spelare, FPS-gurun har vunnit en drös tunga titlar (12 stycken världstitlar), och har efter sin aktiva karriär verkat för att främja esporten.

Det sista spelet som Fatal1ty gav en ärlig chans var Painkiller och det spelet hade sin absoluta peak under CPL World Tour och strax därefter försvann både Fatal1ty och spelet. Men nu har legendaren valt att damma av bössan och acceptera en utmaning från sin gamla sparringpartner relic, en match Painkiller som OCZ valt att stoppa in NT$300 000 till relic om han vinner!
    "Johnathan Wendel often likes to state that “FATAL1TY MEANS GAMING.” With that said, Fatal1ty has answered the challenge, and will take on relic at Taiwan’s landmark Taipei 101 building on Thursday, June 6, 2013.

    In his first professional match of consequence since 2007, will Johnathan "Fatal1ty" Wendel be ready to live up to his title as the greatest gamer in history? And obliterate relic? -OR- will relic be able to do it again? - And beat Fatal1ty? … And take home a prize of NT$300,0000."
Hela spektaklet kommer att gå av stapeln i Taiwan där Jonthan varit verksam med sin gaminggearutveckling och då i Taipei 101 Building på den svenska nationaldagen.

Relaterat: ocz.com

BONUS!

Ett rågammalt klipp, nåja (2002) med fatal1ty och Thresh från techprogrammet "The Screen Savers". Vad sägs som lite färska(?) Q3 tips från mästarna?


RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.