Publicerad: 2010-06-11 12:52
WIWO: Jag är arbetslös
Japp, det är över nu. Nu är jag arbetslös. I onsdags tog jag studenten och enligt Kronquist är det bara att se fram mot ett liv fullt av skit. Förhoppningsvis läser jag vidare till hösten, annars får ni förbereda er på att Rakaka blir en betalsajt för att kunna försörja mig de närmsta åren.

För att sluta på en gladare ton får ni ett bonusklipp. Visst är det konstigt att jag inte gick vidare i Idol? Props till världens bästa gitarrist, Ramtin Ohadi.



Japp, ni fick höra mig sjunga. Det kommer ta ett tag innan ni får göra det igen.

EDIT: En ny version för er som inte fick ljudet att funka ordentligt.
WIWO
#1
Anonym
TöNt

2010-06-11 12:57
Du är ju sämst på allt!
#2
Genie
2010-06-11 13:03
WIWO baller!
#3
kappez
2010-06-11 13:10
Jag som hade trott att du skulle vara HELT VÄRDELÖS, men det kan jag ju inte påstå att du var :D
#4
Anonym
kalzipp

2010-06-11 13:21
Äntligen fick vi höra wiwo sjunga!!!

EN GÃ…NG TILL. EN GÃ…NG TILL!!
#5
The-Lizard
2010-06-11 14:17
påminner om Björn Gustafsson när du snackar innan xd
#6
Anonym
sångarN^

2010-06-11 14:27
du behöver ju fan inte plugga vidare! Fortsätt på spåret som sångare!
#7
Krattan
2010-06-11 14:39
Flight of the Conchords ?
#8
Anonym
stryk

2010-06-11 16:24
Nästa Darin fo sho
#9
Anonym
alzin

2010-06-11 18:57
Haha fyfan va skönt
#10
Anonym
fesk

2010-06-11 20:28
Allt för att söka uppmärksamhet, skräll...
#11
Anonym
lel

2010-06-11 23:29
fifen, lät ju riktigt soft Wiwo
#12
Anonym
rgr

2010-06-12 17:02
Awesomenezz utangränser
#13
SEBBElOl
2010-06-12 22:36
awesome
#14
solosoliD
2010-06-14 01:03
Flight of the wiwo
#15
WIWO
2010-06-20 23:35
Kommentaren har blivit censurerad av Rakaka.
#16
dnx
2010-06-21 17:02
WIWO ;D
#17
dnx
2010-06-21 17:02
WIWO ;D
#18
Anonym
bulleguld

2010-06-21 18:00
Inte direkt ensammen om det. stackarn
#19
Scatman
2010-06-22 02:49
vi hörde ju i streamen så mYT
#20
Anonym
ogs

2010-09-08 08:01
Nice :D!

Kommentera nyheten
Du kommenterar anonymt.
(Logga in)

Namn:
CAPTCHA Image
Vad står det i bilden?


Publicerad: 2012-06-23 18:12

Försvinner – efter 13 år
Bara för några dagar sedan fyllde Counter-Strike tretton år. Födelsedagsmånaden har inkluderat WCG:s och IEM:s offentliggöranden att de gör sig av med spelet – men som tonåring finns det ingen skam i det. WIWO bloggar om att CS försvinner ur esporten.

Medan portarna till DreamHack stängdes i tisdags kunde fans – i alla fall de som pluggat på – runtom i världen fira att Counter-Strike blev tonåring. Som modifikation till Half-Life sätts releasedatumet till den 19 juni 1999, vilket gör spelet tretton år gammalt. Från betan som spelet var då gick det ett år innan 1.0 kom ut i november följande år. 1.6 var den sista versionen Valve välsignade med ett versionsnummer, och sen dess har företagets fokus främst legat på andra spel.

Trots att den sista stora uppdateringen faktiskt kom för mer än åtta år sen så håller veteranen i sig. Det är något med enkelheten, tävlingsanpassningen och sandkornen på Dust2 som gör det speciellt. Mer än ett nytt Call of Duty-spel. Source kunde inte förbättra eller ens replikera känslan, och därför kunde arrangörerna envisas med att hålla 1.6 vid liv. Vare sig det var en kazakhstansk miljonär, en internationell esportjätte eller greykarn på DreamHack. Spelet levde vidare.

Till slut slog det dock till. "CS har varit på väg att dö sen 2004" är en populär kommentar som menar att spelet aldrig varit hotat. Men när IEM, som pumpat in mest pengar i spelet i esportväg, och WCG, som har en tio år lång CS-historia, offentliggjorde att man dumpade spelet fick även de största försvararna känna det på riktigt – Counter-Strike har inte lång tid kvar i esporten.

Och idag, tretton år efter release, handlar det inte längre om "dålig grafik" och "gammalt spel". Den riktiga anledningen till att Counter-Strike höll sig kvar i esporten var för att ingen lyckades ersätta det i alla perspektiv. Painkiller fick miljonerna, men ingen var intresserad. World of Warcraft fick tittarna, men inget förtroende som esportspel. Call of Duty hade grafiken, men inte känslan.

Sen var det Blizzard som fick jackpotten. StarCraft II. Det slog rekord i försäljning bland strategispel, sponsorerna ville investera och 10 000 tittare kunde sätta sig och kolla på när IdrA praccade på laddern. League of Legends. Hundratusentals tittare. Dota 2. I skrivande stund det mest populära spelet på Steam. CS kan stoltsera med spelkänsla, det kan de nya spelen också. Men när det gäller tittarsiffror och intresse blir spelet överkört.

Till slut hittade man inte bara ett utan flera spel som kunde slå Counter-Strike i fler än ett perspektiv, med råge dessutom. Counter-Strike, med siffror som stagnerat för länge sedan, började bli obsolet. Till slut kunde Carmac och Samsung släppa veteranen. Och som kanske det mest lockande västerländska esportspelet i ett decennium finns det ingen skam att vi snart säger hejdå till 1.6. Hand i hand med Brood War och Quake har veteranspelen i över tio år sagt "fuck you" till spelutvecklarna, och nu kan de pusta ut och pensionera sig.

CS lever kvar ett tag till, och om det blir Shootmania, Global Offensive eller som greykarn tror, ett helt nytt FPS från oväntat håll, som ersätter det, det vet jag inte. Allt jag vet är att det även för de mest inbitna fansen är dags att inse vad som kommer hända inom ett år. Att det här är slutet av en era. Det här är epilogen.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2012-06-18 13:01
"Har legat med tre killar"
Det är när Rakaka står i matkön som vi snappar upp det intressanta samtalet.
– "Hur många har du legat med nu? Två? Tre?". WIWO bloggar om sex på DreamHack.


DreamHack är mycket mer än bara esporten – det är även en festival med över 10 000 besökare det här sommarevenemanget. Förutom själva LAN:et finns det ett mässområde, en minifotbollsplan och precis vid Elmia ligger ett bad. Men det är i matkön till den traditionella wok-restaurangen som vi snappar upp ett samtal om den kanske mest roliga aktiviteten här.

– Hur många killar är det du har legat med på DH, frågar en av tjejkompisarna i det unga tonårsgänget. Samtalet handlar om sex, och tjejerna räknar på fingrarna.

– Det är nog tre, svarar den andra tjejen skrattandes. Hon blir röd i ansiktet när hon kollar runt sig och ser alla som hör samtalet. Är hon rädd att ingen har hört det? Eller är hon rädd att för få hörde det?

DreamHack har på senaste tiden sett ett ökat procentuellt antal tjejer på evenemanget. En Google-sökning på "dreamhack" och "tjejer" ger många resultat – de flesta trådar handlar om bilder på attraktiva tjejer som spelar datorspel. Parodisajten "Svenskbladet" har ett toppresultat, artikeln "Snygg singeltjej observerad på DreamHack".

Samtalet, forumtrådarna och den allmänna gamermentaliteten tyder, trots kvinnors framsteg inom gaming, på att något inte står rätt till. Är festivalen – som är tänkt att främja digital kultur – ett sexnäste för hormonfyllda fjortonåringar? Ses tjejerna här som sexobjekt? Spelar man på datornördskillarnas desperation bara för att få uppmärksamhet? Varför är det just i gamingen som detta händer? Och varför fick inte trettonårige WIWO ligga när han var på Optihack 2004?

Så många frågor, så få svar. Det är tur att deltagarna här inte tältar.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-12-31 04:20

Brev från Kista
Om tre och en halv timme åker taxin mot Arlanda. Efter två dagars hårt LAN:ande lämnar jag och Lalush för Göteborg för att återgå till verkligheten utan en massa skräpmat, energidryck och headshots. Trots en god natts sömn på hotellet så är jag tröttare än någonsin – en hektisk tentaperiod satte sina spår. Men jag överlever. På Spotify rullar "7 timmar" med Snook (visst var de bättre då?). Adams-Ray lägger en bar. "Så nu har du beslutsångst du tänker på slutronden. Men livet är en fest och du vet att bara du bestämmer utgången".

***

Hemsidan Rakaka stagnerade under den senare delen av året, det är inget någon förnekar. greykarn skämtade på ett möte om att vi borde granska oss själva. Göra en artikelserie av det och fråga vad fan som hände. Men vi lämnar det där det är och blickar framåt. Det är villkorslöst – det har det varit i fem år, men att Rakaka finns kvar tyder på både intresse och behov, och därför försvinner vi nog inte på ett tag.

***

Så vad hände egentligen när Rakaka åkte till Kista och bosatte sig i DreamHacks huvudkontor för att spela spel? Det diskuterades. Det argumementerades. Det planerades. Idéer sprutades och bland all skit som sedvanligt kommer ut ur sessioner inkluderandes greykarn och ponderosa så hittade vi ett par guldkorn. Esporten är hetare än någonsin men esportjournalismen är trött som fan. Vad vi vill göra åt det är kanske smått kontroversiellt. Kanske faller vi pladask, kanske sätter vi trenden. Allt jag säger är att detta förmodligen blir de sista månaderna som sajten ser ut som den gör.

***

Vi gav en Ipad till alla i redaktionen för deras ovärderliga (och oavlönade) bidrag till sajten och vad den är idag. Bobhund ville vid första blick slänga den i marken och undrade varför man ska ha en jävla Ipad. Några timmar senare har han blivit frälst; sitter och fnittrar med den i handen. "Vi har numera döpt om Apple-hataren bobhund till bobjobs efter sett kärleken i hans ögon när han fick smeka sin nya iPad." – greykarn.

***

Jag sitter framför två av världens bästa Quake-spelare. Lite längre bort sitter den i särklass skönaste esportkommentatorn i världen. Sen finns killen som ser till att Twitch.tv fungerar. Till vänster sitter en #rakaka-idlare och bakom mig står Genie och säger att jag ska nämna honom i texten. Vi är på LAN. Vi spelar spel. Hellspawn vrålar – han fick 0-14 i en Dota 2-match. Fenomenet utgör en stor del av våra liv, varesig det är i form av att sitta 18 timmar om dagen och planera världens största datorfestival, pracca för att vinna nästa evenemang eller bara glo på en match när man äntligen slutat jobbet. Klockan är 04:23, och trots att ingen av de femton personerna i rummet haft ögonkontakt med varandra de senaste tjugo minuterna så skrattas och skriks det konstant. Det är gaming. Det är vackert.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-09-20 23:03

Iran, BarCraft och esportgenier
Bilder f.v: Proppfullt när O'Learys visade StarCraft II på skärmarna. Xavier de Rosnay rockar loss till snygga tjejer. Sovjet-Hellspawn är gladast i esportsverige just nu.

Det händer mycket med Rakaka just nu. På Facebook lyder det att vi med fyra månader kvar av året inte är klara än. Jag la upp en teaser på vad ni kan förvänta er härnäst.

-

Visste ni att lurppis skriver nyheter för HLTV.org? Vad hände där liksom?

-

Den där jävla IdrA. Jag har inget emot att han stundtals tar ut sin agression på olika sätt (eller faktum att folk älskar honom för det). Men när fan ska han vinna något? Utan all hype skulle han vara lite som typ... Lions. Vinna något någon gång och sen gå två år utan att komma på topp igen. Men det han saknar i pallplaceringar kompenserar han i alla fall med 20 000 streamtittare. Credit where credit is due.

-

cArn och Xizt var tydligen i Iran och promotade MSI. Hur coolt är inte det? Nu har de varit i mitt hemland lika många gånger som jag.

-

En BarCraft i Stockholm blev fyra (och några i Uppsala). Helt jävla sjukt. Om ni missade tog bobhund en massa bilder på de flesta ställena. Där fanns TLO, GeT_RiGhT och andra esportpersonligheter. Aftonbladet rapporterade till och med om succén. Frågan är om esportnördarna beställde in tillräckligt många öl och nachostallrikar för att O'learys ska skita i Champions League-kvällarna och sända esport varje dag.

-

Aftonbladet storsatsade på esporten under DreamHack Valencia. Tydligen fick man 1300 nya prenumeranter på Aftonbladet Plus. Det kostade en krona. Om mina matematiska kalkyler stämmer så innebär det intäkter på 1300 kronor. Om det är hållbart eller inte får Helin bestämma. Genie tyckte det var roligt att Aftonbladet ger sig in i esportkampen och laddade upp den här bilden.

-

Jag kom. Jag såg. Jag lärde mig.

-

ESWC är annorlunda i år. Om möjligt känns det skummare än förra året. Men Hellspawn är positiv:
– Förra året var det 10% att det skulle bli av. [Hellspawn var in i det sista säker på att ESWC inte skulle bli av, till och med när vi skrev och sa att vi var på evenemanget]. Nu är det kanske 15%.

-

På tal om Hellspawn; jag gratulerar DreamHack till ännu ett superförvärv i världen av esportgenier. Synd att samtliga är från Rakaka...

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-07-15 15:20
WIWO: Mer än en sponsordeal
SK-Gaming sparkade sitt europeiska lag och presenterade idag MC och NaDa som nyrekryter i en deal med oGs. Många är besvikna, arga och ser inte dealen som något mer än bara en förvirrande sponsordeal. Men det är mer än så, och här är fyra snabba anledningar till varför.

#1 – Träningsmöjligheterna

Som en av världens största esportorganisationer är man även en av få som har ett fast kontor med bra möjligheter. Tidigare har man haft CS-spelare, WC3-spelare och Quake-spelare som bootcampat där inför de stora turneringarna och broderskapet med mousesports har bland annat inneburit att giganterna rapha och Cooller kunnat nöta varenda bana inför en stor turnering. Mitt i Europa med perfekt internetförbindelse utan kontinentöverskridande spel är det ideala omständigheter när MC och NaDa ska delta i västerländska turneringar.

#2 – Avlastningen

StarCraft II kanske inte fick det genombrott det behövde i Korea, men det blir utan tvekan större för varje dag och varje BW-spelare som går över. Intresset blir större, sponsorer ger sig in och spelare blir avlönade. Inte för så länge sen knöt oGs ett miljonkontrakt med Mom's Touch, en koreansk matkedja. Medan MC hittills kunna delta på en hel del västerländska evenemang kommer det bli allt svårare för oGs att göra det ekonomiskt försvarbart att skicka en koreansk spelare, med koreanska sponsorer i en koreansk liga, för att delta i en turnering i Finland. SK har alla förutsättningar för att garantera mer koreanskt godis utanför GSL.

#3 – Managern

Med i paketet får MC och NaDa även en nödvändighet, SK-managern Reis. Tidigare har man fått förlita sig på sina (icke-koreanska) medspelare i Liquid eller tolkar som kanske är tillgängliga. Redan sen koreanernas första intåg i Europa har Reis haft bra kontakt med spelarna och nu får man en helt personlig förbindelse mellan Korea och resten av världen.
– Jag känner båda privat och båda är riktigt bra killar, berättar Reis i SK:s offentliggörande.

#4 – Den perfekta tillflykten

MC och NaDa är med all förmodan bara början till samarbetet mellan SK och oGs. StarCraft II har bara existerat i ett år, och om just ett år kanske vi ser helt nya spelare härja i världstoppen. Oavsett vilka spelare det är så skapar SK den perfekta tillflykten för de koreaner som vill tävla globalt men inte har möjligheterna. Vill en oGs-spelare strunta i GSL och försöka lyckan i NASL, eller ta en paus ett par säsonger för att se hur motståndet ser ut i Europa, så har man i alla fall chansen att visa vad man går för.

Kort sagt så kan SK erbjuda oGs-spelarna allt som oGs själva inte kan göra. Det kanske inte är det ultimata tillvägagångssättet och om tio år kanske det är helt otänkbart att två olika lag samarbetar på det här viset. Men i ett fenomen som är ett år gammalt där framtiden fortfarande är oviss så är det här mer än "bara ett lån" eller "bara en sponsring". Det är helt enkelt ett jävligt smart drag.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-06-21 20:24

WIWO: Så är det över
DreamHack är över och esportvärlden går in i en kort dvala. Själv tycker jag att det var det bästa DreamHack på länge (kanske någonsin?), även om evenemanget hade sina brister.

DreamHack Summer 2011 var det mest visade coveraget på Rakaka någonsin. Med 40 000 unika besökare från lördag till måndag var det mer populärt än både DreamHack Winter 2009 och 2010. En jävla succé helt enkelt.

–

TDM i DreamArena, vilken grej. Lite synd var det att en stor del av publiken egentligen väntade på nästkommande final i HoN, men visst var det spännande när fazzs Reason sattes mot Stermys colwn. Och visst blev vompy glad när l1nkje mot slutet drog matchens enda riktigt feta quad run. Quake är utan tvekan i en nedåtgående trend och det ryktas att det ryker från IEM, men TDM-turneringen var en grym boost som kanske hjälper lite.

–

Äntligen hakar Fragbite på livesändningstrenden. HeatoN och threat drog flera tusen tittare och gav sund konkurrens till Rakakastreamen. Många diskuterade och jämförde. Kritik (hård sådan) blandades med uppskattning (fanatisk sådan). Jag lovar personligen att vi kommer ta åt oss kritiken och förbättra bristerna ännu mer till nästa gång.

–

Jag har aldrig trott på AoS som esport (jag nötade dock DotA i ett par år) men LoL- och HoN-siffrorna är bara för stora för att ignorera. Snart kommer DotA 2 och ger sig in i leken. Med över 200 000 samtida tittare på LoL-turneringen säger många att kampen redan är över. Jag är lite mer försiktig och tror fortfarande fighten är helt öppen.

–

HuK räddade DH från ännu en tråkig helkoreansk topp-tre på prispallen i StarCraft II. På Reddit menar vissa att "en hjälte föds". Själv berättade HuK, i en avbruten intervju för Rakaka, att han inte ser sig själv som en foreigner då han bor och tränar i Korea, och att man inte ska se det som att en västerlänning kom och satte koreanerna på plats.
"Egentligen är det fortfarande en koreansk top3", berättade han.

–

Är Flickr lite bra eller? Sen i fredags har vårt bildgalleri från evenemanget fått 152 401 visningar. Tror att vi fortsätter att använda det i framtiden.

–

Redan från början var jag negativ mot huvudturneringen i Counter-Strike. BYOC-spelarna hade fått sova ett par timmar (och ändå tog ESC en fjärdeplats!) inför starten. mTw spelade en match på tolv timmar. Konflikter löstes inte. Förseningar, förseningar, förseningar. Men efter att ha suttit på hotellrummet med gänget och kollat finalen på SVT så kunde jag inte vara så neggo längre. SK, vilket lag. Jag ser fram emot kommande turneringar och de rabalder som oundvikligen kommer ske i den svenska CS-scenen igen.

–

Skön esportfest arrangerad av Sweclockers och SteelSeries. Men efterfesten var ännu bättre. Rakaka måste vara de första som lyckats få med sig legendaren Moon på lite late-night-krök.

–

Slutet gott, allting gott. greykarn säger att det blir bättre till DreamHack Winter om drygt ett halvår. För Rakaka står mycket på schemat tills dess. MLG kanske? Vem vet?

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-12-04 15:51
WIWO: Vi ses i världen
Det var med pompa och ståt som greykarn och ponde introducerade mig som en skribent på Rakaka för lite mer än ett och ett halvt år sedan. Anledningen till flytten från "ärkesrivalerna" Fragbite var egentligen inte för mina fantastiska och helt fenomenala skribenterfarenheter. Anledningen var egentligen något annat, något som vi än idag inte kan se frukten av. Men i takt med att jag satt i samma chatt som ett halvt dussin helt otroligt sköna personer så blev det så ändå. Jag anammade Rakakakulturen och ett och ett halvt år senare sitter jag fortfarande och skriver nyheter.

Jag ska inte säga att jag inte älskar det, för det gör jag. Allt från att skriva om hur svininfluensan påverkade spelförsäljningen i Mexiko till skönhetstävlingar för esporttjejer. (Snabb parentes: mest har jag älskat kommentarerna om att Rakaka alltid ljuger och överdriver. Kom igen, har ni missat att Rakaka har varit esportens Se&Hör i fyra år?). Men det finns bara så mycket som jag kan skriva. Som skribent är jag ersättbar. Därför berättade jag för mina kära Rakakakollegor att jag efter DreamHack lämnar Rakaka som skribent.

Fram tills nyår stannar jag hos Rakaka med den självutnämnda titeln konceptutvecklare. Det finns en hel del idéer bakom kulisserna i Rakaka, idéer som av olika anledningar inte kunnat förverkligas riktigt än, som jag ska försöka ta mig an. Vad som händer efter de här 27 resterande dagarna i december kommer ni antagligen märka själva. Jag kanske lyckas och stannar kvar om än inte just här. Jag kanske misslyckas och går vidare.

Klart är i alla fall att jag aldrig glömmer de här 20 månaderna som Rakakakorrespondent. Glädjen när någon uppskattar ens nyhet. Ångesten när någon påpekar ett enormt misstag (eller när jag råkar göra en stor esportstjärna arg). Eller bara faktum att mina nyheter här har visats mer än en miljon gånger tillsammans. Det gör mig glad. Jag tror att jag med mina skrivna ord kunde hjälpa till på ett litet hörn i fenomenet esport. Jag hoppas bara att ni känner likadant.

Vi ses i världen.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-06-30 12:17
WIWO: Stupid bitches
I Göteborg har solen, förhoppningsvis tillfälligt, försvunnit ur sikte. Tur nog hittade jag för något år sedan den franska artisten DatA. Sen dess har det bara varit att sätta på en låt eller remix, så behöver man ingen sol. Innan jag beger mig iväg på en hemlig utlandsresa (låt musiken vara ledtråden) taggar jag med den här låten.



PS: Sidan kan se lite konstig ut på några ställen. Tyvärr kan jag inte uppdatera koden just nu. Jag hoppas att det inte innebär några besvär för er.

Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-06-22 19:01
WIWO: Den fjärde dödssynden
Publicerad: 2010-06-04 17:46
WIWO: Jag har inget liv



Snygga blommor, eller hur?

Kommentera blogginlägget


RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.