Haha, när du växer upp WIWO kanske du också får möjlighet att se ett par bröst irl ;)
#4 Anonym hej 2010-06-22 19:45
och när du växer upp louise så kanske du slutar att kommentera på blogginlägg från rakaka ;)
#5 Anonym earnest 2010-06-23 14:12
#3 Hur orkar du sitta och mållöst tracka ner på folk över internet, nu har jag ingen bakgrunds fakta men till synes har ju WIWO aldrig betett sig otrevligt eller illa mot dig. Och om ni nu av någon anledning hyser agg mot varandra så tycker jag ni ska försöka lösa det IRL istället för på kommentarsektionen på rakaka.
tjarrå
#6 Anonym Louise-fan 2010-06-23 15:05
#3
Hur gör du för att alltid vara så häftig?
Publicerad: 2012-06-23 18:12
Försvinner â efter 13 Ã¥r
Bara för nÃ¥gra dagar sedan fyllde Counter-Strike tretton Ã¥r. FödelsedagsmÃ¥naden har inkluderat WCG:s och IEM:s offentliggöranden att de gör sig av med spelet â men som tonÃ¥ring finns det ingen skam i det. WIWO bloggar om att CS försvinner ur esporten.
Medan portarna till DreamHack stängdes i tisdags kunde fans â i alla fall de som pluggat pÃ¥ â runtom i världen fira att Counter-Strike blev tonÃ¥ring. Som modifikation till Half-Life sätts releasedatumet till den 19 juni 1999, vilket gör spelet tretton Ã¥r gammalt. FrÃ¥n betan som spelet var dÃ¥ gick det ett Ã¥r innan 1.0 kom ut i november följande Ã¥r. 1.6 var den sista versionen Valve välsignade med ett versionsnummer, och sen dess har företagets fokus främst legat pÃ¥ andra spel.
Trots att den sista stora uppdateringen faktiskt kom för mer än åtta år sen så håller veteranen i sig. Det är något med enkelheten, tävlingsanpassningen och sandkornen på Dust2 som gör det speciellt. Mer än ett nytt Call of Duty-spel. Source kunde inte förbättra eller ens replikera känslan, och därför kunde arrangörerna envisas med att hålla 1.6 vid liv. Vare sig det var en kazakhstansk miljonär, en internationell esportjätte eller greykarn på DreamHack. Spelet levde vidare.
Till slut slog det dock till. "CS har varit pÃ¥ väg att dö sen 2004" är en populär kommentar som menar att spelet aldrig varit hotat. Men när IEM, som pumpat in mest pengar i spelet i esportväg, och WCG, som har en tio Ã¥r lÃ¥ng CS-historia, offentliggjorde att man dumpade spelet fick även de största försvararna känna det pÃ¥ riktigt â Counter-Strike har inte lÃ¥ng tid kvar i esporten.
Och idag, tretton år efter release, handlar det inte längre om "dålig grafik" och "gammalt spel". Den riktiga anledningen till att Counter-Strike höll sig kvar i esporten var för att ingen lyckades ersätta det i alla perspektiv. Painkiller fick miljonerna, men ingen var intresserad. World of Warcraft fick tittarna, men inget förtroende som esportspel. Call of Duty hade grafiken, men inte känslan.
Sen var det Blizzard som fick jackpotten. StarCraft II. Det slog rekord i försäljning bland strategispel, sponsorerna ville investera och 10 000 tittare kunde sätta sig och kolla på när IdrA praccade på laddern. League of Legends. Hundratusentals tittare. Dota 2. I skrivande stund det mest populära spelet på Steam. CS kan stoltsera med spelkänsla, det kan de nya spelen också. Men när det gäller tittarsiffror och intresse blir spelet överkört.
Till slut hittade man inte bara ett utan flera spel som kunde slå Counter-Strike i fler än ett perspektiv, med råge dessutom. Counter-Strike, med siffror som stagnerat för länge sedan, började bli obsolet. Till slut kunde Carmac och Samsung släppa veteranen. Och som kanske det mest lockande västerländska esportspelet i ett decennium finns det ingen skam att vi snart säger hejdå till 1.6. Hand i hand med Brood War och Quake har veteranspelen i över tio år sagt "fuck you" till spelutvecklarna, och nu kan de pusta ut och pensionera sig.
CS lever kvar ett tag till, och om det blir Shootmania, Global Offensive eller som greykarn tror, ett helt nytt FPS frÃ¥n oväntat hÃ¥ll, som ersätter det, det vet jag inte. Allt jag vet är att det även för de mest inbitna fansen är dags att inse vad som kommer hända inom ett Ã¥r. Att det här är slutet av en era. Det här är epilogen. Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2012-06-18 13:01
"Har legat med tre killar"
Det är när Rakaka står i matkön som vi snappar upp det intressanta samtalet.
â "Hur mÃ¥nga har du legat med nu? TvÃ¥? Tre?". WIWO bloggar om sex pÃ¥ DreamHack.
DreamHack är mycket mer än bara esporten â det är även en festival med över 10 000 besökare det här sommarevenemanget. Förutom själva LAN:et finns det ett mässomrÃ¥de, en minifotbollsplan och precis vid Elmia ligger ett bad. Men det är i matkön till den traditionella wok-restaurangen som vi snappar upp ett samtal om den kanske mest roliga aktiviteten här.
â Hur mÃ¥nga killar är det du har legat med pÃ¥ DH, frÃ¥gar en av tjejkompisarna i det unga tonÃ¥rsgänget. Samtalet handlar om sex, och tjejerna räknar pÃ¥ fingrarna.
â Det är nog tre, svarar den andra tjejen skrattandes. Hon blir röd i ansiktet när hon kollar runt sig och ser alla som hör samtalet. Ãr hon rädd att ingen har hört det? Eller är hon rädd att för fÃ¥ hörde det?
DreamHack har pÃ¥ senaste tiden sett ett ökat procentuellt antal tjejer pÃ¥ evenemanget. En Google-sökning pÃ¥ "dreamhack" och "tjejer" ger mÃ¥nga resultat â de flesta trÃ¥dar handlar om bilder pÃ¥ attraktiva tjejer som spelar datorspel. Parodisajten "Svenskbladet" har ett toppresultat, artikeln "Snygg singeltjej observerad pÃ¥ DreamHack".
Samtalet, forumtrÃ¥darna och den allmänna gamermentaliteten tyder, trots kvinnors framsteg inom gaming, pÃ¥ att nÃ¥got inte stÃ¥r rätt till. Ãr festivalen â som är tänkt att främja digital kultur â ett sexnäste för hormonfyllda fjortonÃ¥ringar? Ses tjejerna här som sexobjekt? Spelar man pÃ¥ datornördskillarnas desperation bara för att fÃ¥ uppmärksamhet? Varför är det just i gamingen som detta händer? Och varför fick inte trettonÃ¥rige WIWO ligga när han var pÃ¥ Optihack 2004?
Så många frågor, så få svar. Det är tur att deltagarna här inte tältar.
Om tre och en halv timme Ã¥ker taxin mot Arlanda. Efter tvÃ¥ dagars hÃ¥rt LAN:ande lämnar jag och Lalush för Göteborg för att Ã¥tergÃ¥ till verkligheten utan en massa skräpmat, energidryck och headshots. Trots en god natts sömn pÃ¥ hotellet sÃ¥ är jag tröttare än nÃ¥gonsin â en hektisk tentaperiod satte sina spÃ¥r. Men jag överlever. PÃ¥ Spotify rullar "7 timmar" med Snook (visst var de bättre dÃ¥?). Adams-Ray lägger en bar. "SÃ¥ nu har du beslutsÃ¥ngst du tänker pÃ¥ slutronden. Men livet är en fest och du vet att bara du bestämmer utgÃ¥ngen".
***
Hemsidan Rakaka stagnerade under den senare delen av Ã¥ret, det är inget nÃ¥gon förnekar. greykarn skämtade pÃ¥ ett möte om att vi borde granska oss själva. Göra en artikelserie av det och frÃ¥ga vad fan som hände. Men vi lämnar det där det är och blickar framÃ¥t. Det är villkorslöst â det har det varit i fem Ã¥r, men att Rakaka finns kvar tyder pÃ¥ bÃ¥de intresse och behov, och därför försvinner vi nog inte pÃ¥ ett tag.
Vi gav en Ipad till alla i redaktionen för deras ovärderliga (och oavlönade) bidrag till sajten och vad den är idag. Bobhund ville vid första blick slänga den i marken och undrade varför man ska ha en jävla Ipad. NÃ¥gra timmar senare har han blivit frälst; sitter och fnittrar med den i handen. "Vi har numera döpt om Apple-hataren bobhund till bobjobs efter sett kärleken i hans ögon när han fick smeka sin nya iPad." â greykarn.
***
Jag sitter framför tvÃ¥ av världens bästa Quake-spelare. Lite längre bort sitter den i särklass skönaste esportkommentatorn i världen. Sen finns killen som ser till att Twitch.tv fungerar. Till vänster sitter en #rakaka-idlare och bakom mig stÃ¥r Genie och säger att jag ska nämna honom i texten. Vi är pÃ¥ LAN. Vi spelar spel. Hellspawn vrÃ¥lar â han fick 0-14 i en Dota 2-match. Fenomenet utgör en stor del av vÃ¥ra liv, varesig det är i form av att sitta 18 timmar om dagen och planera världens största datorfestival, pracca för att vinna nästa evenemang eller bara glo pÃ¥ en match när man äntligen slutat jobbet. Klockan är 04:23, och trots att ingen av de femton personerna i rummet haft ögonkontakt med varandra de senaste tjugo minuterna sÃ¥ skrattas och skriks det konstant. Det är gaming. Det är vackert. Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-09-20 23:03
Iran, BarCraft och esportgenier
Bilder f.v: Proppfullt när O'Learys visade StarCraft II på skärmarna. Xavier de Rosnay rockar loss till snygga tjejer. Sovjet-Hellspawn är gladast i esportsverige just nu.
Det händer mycket med Rakaka just nu. På Facebook lyder det att vi med fyra månader kvar av året inte är klara än. Jag la upp en teaser på vad ni kan förvänta er härnäst.
Den där jävla IdrA. Jag har inget emot att han stundtals tar ut sin agression på olika sätt (eller faktum att folk älskar honom för det). Men när fan ska han vinna något? Utan all hype skulle han vara lite som typ... Lions. Vinna något någon gång och sen gå två år utan att komma på topp igen. Men det han saknar i pallplaceringar kompenserar han i alla fall med 20 000 streamtittare. Credit where credit is due.
Aftonbladet storsatsade på esporten under DreamHack Valencia. Tydligen fick man 1300 nya prenumeranter på Aftonbladet Plus. Det kostade en krona. Om mina matematiska kalkyler stämmer så innebär det intäkter på 1300 kronor. Om det är hållbart eller inte får Helin bestämma. Genie tyckte det var roligt att Aftonbladet ger sig in i esportkampen och laddade upp den här bilden.
ESWC är annorlunda i år. Om möjligt känns det skummare än förra året. Men Hellspawn är positiv:
â Förra Ã¥ret var det 10% att det skulle bli av. [Hellspawn var in i det sista säker pÃ¥ att ESWC inte skulle bli av, till och med när vi skrev och sa att vi var pÃ¥ evenemanget]. Nu är det kanske 15%.
-
PÃ¥ tal om Hellspawn; jag gratulerar DreamHack till ännu ett superförvärv i världen av esportgenier. Synd att samtliga är frÃ¥n Rakaka... Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-07-15 15:20
WIWO: Mer än en sponsordeal
SK-Gaming sparkade sitt europeiska lag och presenterade idag MC och NaDa som nyrekryter i en deal med oGs. Många är besvikna, arga och ser inte dealen som något mer än bara en förvirrande sponsordeal. Men det är mer än så, och här är fyra snabba anledningar till varför.
#1 â Träningsmöjligheterna
Som en av världens största esportorganisationer är man även en av få som har ett fast kontor med bra möjligheter. Tidigare har man haft CS-spelare, WC3-spelare och Quake-spelare som bootcampat där inför de stora turneringarna och broderskapet med mousesports har bland annat inneburit att giganterna rapha och Cooller kunnat nöta varenda bana inför en stor turnering. Mitt i Europa med perfekt internetförbindelse utan kontinentöverskridande spel är det ideala omständigheter när MC och NaDa ska delta i västerländska turneringar.
#2 â Avlastningen
StarCraft II kanske inte fick det genombrott det behövde i Korea, men det blir utan tvekan större för varje dag och varje BW-spelare som går över. Intresset blir större, sponsorer ger sig in och spelare blir avlönade. Inte för så länge sen knöt oGs ett miljonkontrakt med Mom's Touch, en koreansk matkedja. Medan MC hittills kunna delta på en hel del västerländska evenemang kommer det bli allt svårare för oGs att göra det ekonomiskt försvarbart att skicka en koreansk spelare, med koreanska sponsorer i en koreansk liga, för att delta i en turnering i Finland. SK har alla förutsättningar för att garantera mer koreanskt godis utanför GSL.
#3 â Managern
Med i paketet får MC och NaDa även en nödvändighet, SK-managern Reis. Tidigare har man fått förlita sig på sina (icke-koreanska) medspelare i Liquid eller tolkar som kanske är tillgängliga. Redan sen koreanernas första intåg i Europa har Reis haft bra kontakt med spelarna och nu får man en helt personlig förbindelse mellan Korea och resten av världen.
â Jag känner bÃ¥da privat och bÃ¥da är riktigt bra killar, berättar Reis i SK:s offentliggörande.
#4 â Den perfekta tillflykten
MC och NaDa är med all förmodan bara början till samarbetet mellan SK och oGs. StarCraft II har bara existerat i ett år, och om just ett år kanske vi ser helt nya spelare härja i världstoppen. Oavsett vilka spelare det är så skapar SK den perfekta tillflykten för de koreaner som vill tävla globalt men inte har möjligheterna. Vill en oGs-spelare strunta i GSL och försöka lyckan i NASL, eller ta en paus ett par säsonger för att se hur motståndet ser ut i Europa, så har man i alla fall chansen att visa vad man går för.
Kort sagt sÃ¥ kan SK erbjuda oGs-spelarna allt som oGs själva inte kan göra. Det kanske inte är det ultimata tillvägagÃ¥ngssättet och om tio Ã¥r kanske det är helt otänkbart att tvÃ¥ olika lag samarbetar pÃ¥ det här viset. Men i ett fenomen som är ett Ã¥r gammalt där framtiden fortfarande är oviss sÃ¥ är det här mer än "bara ett lÃ¥n" eller "bara en sponsring". Det är helt enkelt ett jävligt smart drag. Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2011-06-21 20:24
WIWO: Så är det över
DreamHack är över och esportvärlden går in i en kort dvala. Själv tycker jag att det var det bästa DreamHack på länge (kanske någonsin?), även om evenemanget hade sina brister.
TDM i DreamArena, vilken grej. Lite synd var det att en stor del av publiken egentligen väntade på nästkommande final i HoN, men visst var det spännande när fazzs Reason sattes mot Stermys colwn. Och visst blev vompy glad när l1nkje mot slutet drog matchens enda riktigt feta quad run. Quake är utan tvekan i en nedåtgående trend och det ryktas att det ryker från IEM, men TDM-turneringen var en grym boost som kanske hjälper lite.
â
Ãntligen hakar Fragbite pÃ¥ livesändningstrenden. HeatoN och threat drog flera tusen tittare och gav sund konkurrens till Rakakastreamen. MÃ¥nga diskuterade och jämförde. Kritik (hÃ¥rd sÃ¥dan) blandades med uppskattning (fanatisk sÃ¥dan). Jag lovar personligen att vi kommer ta Ã¥t oss kritiken och förbättra bristerna ännu mer till nästa gÃ¥ng.
â
Jag har aldrig trott på AoS som esport (jag nötade dock DotA i ett par år) men LoL- och HoN-siffrorna är bara för stora för att ignorera. Snart kommer DotA 2 och ger sig in i leken. Med över 200 000 samtida tittare på LoL-turneringen säger många att kampen redan är över. Jag är lite mer försiktig och tror fortfarande fighten är helt öppen.
â
HuK räddade DH från ännu en tråkig helkoreansk topp-tre på prispallen i StarCraft II. På Reddit menar vissa att "en hjälte föds". Själv berättade HuK, i en avbruten intervju för Rakaka, att han inte ser sig själv som en foreigner då han bor och tränar i Korea, och att man inte ska se det som att en västerlänning kom och satte koreanerna på plats. "Egentligen är det fortfarande en koreansk top3", berättade han.
â
Ãr Flickr lite bra eller? Sen i fredags har vÃ¥rt bildgalleri frÃ¥n evenemanget fÃ¥tt 152 401 visningar. Tror att vi fortsätter att använda det i framtiden.
â
Redan från början var jag negativ mot huvudturneringen i Counter-Strike. BYOC-spelarna hade fått sova ett par timmar (och ändå tog ESC en fjärdeplats!) inför starten. mTw spelade en match på tolv timmar. Konflikter löstes inte. Förseningar, förseningar, förseningar. Men efter att ha suttit på hotellrummet med gänget och kollat finalen på SVT så kunde jag inte vara så neggo längre. SK, vilket lag. Jag ser fram emot kommande turneringar och de rabalder som oundvikligen kommer ske i den svenska CS-scenen igen.
â
Skön esportfest arrangerad av Sweclockers och SteelSeries. Men efterfesten var ännu bättre. Rakaka måste vara de första som lyckats få med sig legendaren Moon på lite late-night-krök.
Publicerad: 2010-12-04 15:51
WIWO: Vi ses i världen
Det var med pompa och ståt som greykarn och ponde introducerade mig som en skribent på Rakaka för lite mer än ett och ett halvt år sedan. Anledningen till flytten från "ärkesrivalerna" Fragbite var egentligen inte för mina fantastiska och helt fenomenala skribenterfarenheter. Anledningen var egentligen något annat, något som vi än idag inte kan se frukten av. Men i takt med att jag satt i samma chatt som ett halvt dussin helt otroligt sköna personer så blev det så ändå. Jag anammade Rakakakulturen och ett och ett halvt år senare sitter jag fortfarande och skriver nyheter.
Klart är i alla fall att jag aldrig glömmer de här 20 månaderna som Rakakakorrespondent. Glädjen när någon uppskattar ens nyhet. à ngesten när någon påpekar ett enormt misstag (eller när jag råkar göra en stor esportstjärna arg). Eller bara faktum att mina nyheter här har visats mer än en miljon gånger tillsammans. Det gör mig glad. Jag tror att jag med mina skrivna ord kunde hjälpa till på ett litet hörn i fenomenet esport. Jag hoppas bara att ni känner likadant.
I Göteborg har solen, förhoppningsvis tillfälligt, försvunnit ur sikte. Tur nog hittade jag för något år sedan den franska artisten DatA. Sen dess har det bara varit att sätta på en låt eller remix, så behöver man ingen sol. Innan jag beger mig iväg på en hemlig utlandsresa (låt musiken vara ledtråden) taggar jag med den här låten.
PS: Sidan kan se lite konstig ut på några ställen. Tyvärr kan jag inte uppdatera koden just nu. Jag hoppas att det inte innebär några besvär för er. Kommentera blogginlägget
Publicerad: 2010-06-11 12:52
WIWO: Jag är arbetslös
Japp, det är över nu. Nu är jag arbetslös. I onsdags tog jag studenten och enligt Kronquist är det bara att se fram mot ett liv fullt av skit. Förhoppningsvis läser jag vidare till hösten, annars får ni förbereda er på att Rakaka blir en betalsajt för att kunna försörja mig de närmsta åren.
För att sluta på en gladare ton får ni ett bonusklipp. Visst är det konstigt att jag inte gick vidare i Idol? Props till världens bästa gitarrist, Ramtin Ohadi.
Japp, ni fick höra mig sjunga. Det kommer ta ett tag innan ni får göra det igen.
RAKAKA VERSION 2.5 - "ANGELÄGET"
Den här sidan använder sig av kakor för att möjliggöra interaktionsfunktionalitet och statistikföring. För att undvika kakor kan du stänga av dem via din webbläsare eller inte besöka Rakaka.
Anonym
:PP:P
2010-06-22 19:02
mossalicious
2010-06-22 19:06
Anonym
Louise
2010-06-22 19:38
Anonym
hej
2010-06-22 19:45
Anonym
earnest
2010-06-23 14:12
tjarrå
Anonym
Louise-fan
2010-06-23 15:05
Hur gör du för att alltid vara så häftig?