Publicerad: 2011-11-28 17:45
Tankar på tåget hem
DreamHack är över. Ãnnu en gÃ¥ng sitter man pÃ¥ tÃ¥get hem till Stockholm, efter 9 galna dagar i Jönköping. Det är som att vara i mitten av en storm när evenemanget pÃ¥gÃ¥r. Och när evenemanget väl är igÃ¥ng är vi i ett ständigt krig mot problemen eller pÃ¥ crewsprÃ¥k: fuck-ups. I de allra flesta fallen: HQ fuck-ups. Att lösa problemen pÃ¥ riktigt är svÃ¥rt, utan det handlar mest om att minimera skadorna än att lösa ursprungsproblemet. För roten till problemet är oftast misstag som begÃ¥tts för 3-4 mÃ¥nader sedan. I planeringen.
DreamHack är inte felfritt och det finns massor av saker man kan förbättra. Det finns en hel del chansningar i planeringen. Det handlar om tekniska lösningar, schemaplanering, val av kommentatorer, rekrytering av crew, utrustning och produktionsplanering. Allt ska hänga samman och när något inte funkar så är risken stor att det spiller över på andra områden. Det är därför jag är extra tacksam att DreamHack har ett tålmodigt, kompetent och trevligt crew bestående av 500 personer som sliter sitt hår för att få allt att funka. I år var utmaningarna extra stora: Mer LAN-platser än någonsin som prövade byggnationen, 120 gigabit som prövade nätverket, Kinnarps Arena som prövade mediaproduktionen.
Ja, vårat stora projekt detta event, DreamArena AMD Sapphire, i Kinnarps Arena var omöjligt på pappret. I början av året och ända fram till 2 veckor innan evenemanget trodde vi att det skulle bli svårt att fylla läktarna. Vi hade extremt begränsad riggningstid vilket gjorde att många personer fick stanna uppe hela natten och bygga produktionen för att sedan bara gå på och sända live i 8 timmar. När väl folk kom in i arenan stod jag och installerade StarCraft II på en av kommentatorsburkarna. Den enda tanken som plågade mig då: Hoppas ingen lägger upp denna skärm på projektorduken.
När väl showen satte igång var det omöjligt för oss inblandade att njuta. Men det funkade. Skärmarna visade StarCraft II och tittarna strömmade till på livestreamen. Efter ett tag kunde vi dämpa våra tekniska plågoandar med vrålet från publiken. Ju längre vi kom in i livesändningen desto bättre blev showen. Vi lyftes av publiken. Inte bara produktionsmässigt men självförtroendet höjdes ju längre fram vi kom i produktionen.
När väl HerO och Puma presenterades och de båda fick stående ovationer när de gick in i arenan så släppte allt. Allt som vi hade planerat blev tillslut sant. En publikfest där vi visade att e-sport verkligen är på riktigt.
När man sedan läser om människor som reste 15 timmar från Schweiz bara för att se det. Ja då får man rysningar längs ryggen. När andra kommer fram och tackar för showen, blir man rörd. Det är fantastiskt hur förlåtande en community kan vara. I själva verket förstod nog inte alla hur mycket som egentligen gick fel, men som blev okej ändå.
En speciell eloge vill jag till Coral och Kimett . Männen bakom mycket i produktionen och bland annat pulsmätarlösningen.
Rakaka gjorde ännu ett DreamHack. I MSI-montern blev det CS-stream där vi hade gästers om dsn och blomstar. Iceman och dsn kommenterade också SVT-finalen. Det kändes som ett mellan-år för Rakaka och självklart saknade vi streaminggiganten Slop3 på plats. Men vi fixade det och levererade underhållning för alla Rakaka-fans. Det sjuka är att vi slog besöksrekord i unika besökare det här evenemanget. Aldrig tidigare har så många besökt Rakaka. Någonsin.
Men trots besöksrekord, så tror jag en del Rakaka-fans känner sig lite svikna. Var är det nya och fräscha innehållet? Jag kan dock utlova att Rakaka inte har gett upp. Inför 2012 kommer vi försöka satsa ytterligare på att göra Rakaka till Sveriges bästa e-sportsite. Vi ser inga gränser mellan esportspelen och kommer fortsätta att hata traditionell esportrapportering. Vi kommer ta fram de nya stjärnorna och ta fram nya sätt att rapportera om e-sport. Vi är fortfarande den mest heltäckande sajten och med nya spel som t.ex. DotA2 känns e-sportens framtid mer hoppfull än någonsin. Hela våran kick-off för 2012 kommer presenteras inom kort på www.rakaka.se. Håll utkik och är du ett Rakaka-fan, håll mellandagarna fria.
Det har pratats om streamingsiffror och hur många som besökte Dreamhack den här gången. De siffrorna håller vi att räkna på just nu och inväntar fortfarande vissa rapporter. Men en sak kan jag säga. Det var ett rekordevent. Jag har aldrig sett så många människor stå i entrén för att köpa dagspass för att se antingen StarCraft II, mässan eller musiken på stora scenen. Det var ett evenemang där vi på riktigt bevisade att man inte behöver LAN:a för att ha fruktansvärt kul på DreamHack. Och vi nådde nya åldersgrupper och nya människor som aldrig tidigare besökt ett DreamHack-event.
E-sportmässigt hade vi ett gäng häftiga turneringar. HoN-turneringen kanske den bästa som varit hittils. DotA2 som var den näst-första LAN-turneringen någonsin. Quake Live med alla profiler på plats. Counter-Strike 1.6 med en helsvensk final och Street Fighter där en tillrest sydkorean tog hem det framför DreamHack-favoriten Ryan Hart.
Tack alla som var inblandade och tack alla som tittade. Utan er är detta självklart inte möjligt.