Publicerad: 2010-02-14 16:39

Rakakas succérecept


Idag lanserade vi Rakaka 2.0. I själva verket är det faktiskt Rakaka 3.0, eftersom första sajten byggdes på den gamla koden från kabom.se (ett gamingcenter som ponde också drev i flera år) och först efter ett par månader fixade vi den förra siten, utvecklad av GosuGamers Mazor, som borde ansetts vara 2.0. Hursomhelst, det var för tidigt och det var väl bara Newman och några till som såg den första siten.

Jag ska inte tråka ut er med gamla Rakaka historier, hur siten startades eller det hela gick till Jag istället förklara vad Rakakas succérecept handlar om: Varför vi gått från 0-25 000 unika besökare/veckan och varför Rakaka har haft sån stor påverkan på den svenska e-sportscenen men även den internationella?

Här är min syn på Rakaka och vad Rakakas succérecept är. Vem som helst är fri att plagiera!!

Nyheter om E-sport
Rakaka är ingen Quake eller StarCraft-sajt. Vi bevakar all e-sport, från konsoll til det allra mest populära spelet Sverige: Counter-strike 1.6. Målet är att inte sammanföra gamers som gillar samma spel utan att samla "e-sportare" och ge dem en identitet. Under de senaste två åren har vi sett att CS-freaks börjat intresserat sig för den koreanska StarCraft-scenen och vissa konverterat till Quake Live. Sveriges största E-sportsajt, Fragbite, som under sina år bara handlat om Counter-strike, beslutade i veckan att följa efter Rakaka efter att introducerat både StarCraft och Quake-innehåll på sajten. Det välkomnar vi på Rakaka!

Innovativa bevakningsätt
Vi var först med guerilla livestream som blev omåttligt populär. Vi var överlägset först med liveblogg på evenemang. Vi var först att använda mobilkameran som journalistiskt verktyg. Vi var först med att låta läsare tipsa via mail och mobiltelefon. Vi var först att presentera rykten på ett seriöst sätt. Här har vi sett GotFrag, MYM, Readmore, Fragster, Catch-Gamer, ja de flesta följa efter Rakaka en efter en.

Redaktionell prägel & nyhetstänk
Den redaktionella tonen, sättet att skriva och presentera nyheter har vi snott rätt av från de stora sajterna Aftonbladet och Expressen. När Rakaka startades såg alla (ja, alla..) e-sportsajter ut som stora databaser med där allting listades i kronologisk ordning. Det var ganska grått och trist. Rakaka kom som en frisk vind och rörde om i grytan.Bakom allt fanns ett redaktionellt nyhetstänk där vi jagade "egna nyheter" och inte skrev om andra siters nyheter. Vi hittade egna vinklar och skapade egna stories däribland våra populära ryktesföljetonger. Internt rankas nyheter i 3 olika kategorier. De mest intressanta får mest uppmärksamhet och syns mitt på förstasidan (löpsedeln), video och underhållning samlar vi högerspalt och mindre nyheter, notiser, syns bara i den totala nyhetslistan och på RSS-feed. Alla nyheter är inte lika intressanta, men det är viktigt att förmedla en stor kvantitet för att ge läsarna en helhetsbild.

Nyhetspumpen
Rakaka är en av världens mest aktiva e-sportsidor. Det är ren fakta. I dagsläget snittar vi 10 nyheter om dagen, 70 i veckan eller drygt 3600 om året. Eftersom Rakaka bara består av nyheter är det viktigt att aktiviteten är hög. På Rakaka.se kan inte besökarna njuta av några andra funktioner eller tjänster än just; nyheter. Det är Rakakas största styrka men även största svaghet. Den utmaningen gillar vi.

Skapandet av stjärnor
Rakaka tar fram och förmedlar berättelsen om kommande e-sportstjärnor. Vi vill vara med när stjärnorna föds och sedan följa dem hela vägen till att bli världsmästare. Rakaka har varit med vid förlossningen av Skatan Milla, DowaQ, KarjeN, GeT_RiGhT och många fler. Rakaka har medvetet lyft fram dessa i bild och med storslagna rubriker, men också mött e-sportstjärnorna på ett mycket mer personligt plan än några andra siter. Vi följde med fnatic på efterfest och följde efter Stockholm Magnetik till Arlanda innan avfärd. Våran ständiga jakt på nya angrepsssät har blivit en viktig stöttepelare i Rakaka-bygget.

Profilering av Rakakas skribenter
Ett av viktig del i Rakaka-konceptet är att inte bara lyfta fram stjärnorna och alla personer som vi följer, intervjuar och bevakar. Vi vill också lyfta fram de som sitter bakom pennan. På samma sätt som Sportbladet har Simon Bank eller Expressen har Leif Bork så lyfter vi fram Rakakas skribenter i bild och vid namn. Skribentern har personliga bloggar och den största stjärnan, slop3, har den mest populära videobloggen i e-sportvärlden. Att låta skribenter ta plats och synas är fundamentalt för att få läsarnas uppmärksamhet.

Ja, skulle kunna fortsätta men jag tror det där summerade det viktigaste.
greykarn