Publicerad: 2010-07-31 00:40
Vi står inför ett drömscenario
USA:s största e-sportliga och en av världens tyngsta e-sportaktörer, Major League Gaming, väljer att ta in StarCraft II som sitt andra PC-spel brevid World of Warcraft.

Beslutet var väntat, men samtidigt ett definitivt kvitto på att alla stora e-sportligor nu kommer välja det nysläppta spelet som ett av sina huvudspel. WCG kör klart 2010-säsongen med StarCraft: BroodWar men lär gå över till StarCraft II under nästa år. ESL har redan startat med massor av onlinecuper och en stor första LAN-turnering i samband med Intel Extreme Masters-stoppet på GamesCom. ESWC, DreamHack.. ja alla utom möjligtvis Arbalet står förmodligen med öppen mun och bara dreglar..

Första tävlingen på nästa MLG-evenemang i Raleigh 27-29 augusti har "bara" $5,000 i prispotten men det hela ska nog ses som ett test eftersom Blizzard även valt MLG som sin officiella partner i staterna. Då räcker inte "RZ-pengar". MLG som är en av e-sportens mest pengastarka ligor och har bland annat $700,000 i den totala prispotten för den pågående Pro-cirkusen. Det är 5,3 miljoner för er som inte orkar gå in på Forex.

MLG har sprungit framåt i snabb takt. Rakaka har tidigare (januari, 2010) berättat om att MLG tagit in runt 235 miljoner kronor i investmentkapital i två omgångar. Lite senare, i november 2009, menade företagets dåvarande VD, Matthew Bromberg, att man skulle landa på runt 50 miljoner dollar i intäkter under i 2009 dock nämndes inget om resultatet för året. Nyktra ögon menade dock att intäktssiffran lät orimligt hög trots att man har stora sponsorer som DrPepper, Doritos, Microsoft med flera.

Senare, i maj 2010, fick Bromberg lämna posten som VD med följande kommentar:
    ??There was a feeling among the founders that it was time to scale back our ambitions and grow more slowly. That isn??t in my nature, and was not my plan. We all agreed it was best to find a new CEO to execute this strategy.?
I juli 2010 sålde man även sin WoW-site MMO Champion till konkurrenten Curse Inc., samtidigt som deras nyhetssite för e-sport, GotFrag, har rasat i trafik de senaste tre åren.

Funderingarna har gått isär..
Har MLG problem?
Eller gör man utrymme för nåt stort?

Proffskontrakt som Halo eller "öppet" som WoW?
Det ska med denna bakgrund bli riktigt intressant och se hur MLG lägger sin ambitionsnivå i deras StarCraft-satsning. Det är MLG:s andra PC-spel någonsin efter World of Warcraft, vilket betyder såklart en viss omställning för organisationen. Det är också därför jag tror man tar det försiktigt med "bara" $5,000 i första turneringen. I MLG:s stora Pro Circuit-spel, Halo 3 (4vs4 XBOX360), är det andra bullar: Proffsspelarna är avlönade och kontrakterade av ligan med lag som blivit franchise med egna sponsorer. Spelarna spelar flera stopp runtom i USA och det avslutas med en final där förstapriset brukar vara $100,000 (vilket kan jämföras med $50,000 i IEM:s CS-turnering i säsong 4). NBA- och NFL-stjärnor följer ligan. ESPN livesänder.

Proffskontrakten har också betytt att spelarna har varit exklusiva för MLG:s turnering (bortsett från WCG), vilket gjort att den professionella Halo-scenen inte spritt sig till resten av världen. I MLG:s WoW-turnering har man dock valt en annan väg och accepterat att spelarna tillhör fristående klubbar som SK, EG, Fnatic m.fl. och vi kan hoppas att MLG går denna väg tillmötes i den nya PC-satsning!

En sak vet vi - StarCraft funkar på TV
Det viskas också i korridorerna att man just nu håller på att rekrytera några riktigt tunga kommentatorprofiler till MLG:s livesändningar som generellt brukar hålla riktigt hög kvalitét. En sak vet vi - StarCraft funkar på TV och stream. Det behövs inga nya format, spelsätt eller CGS-tweaks (eller CO-regler för den delen) för att göra det sexigt eller mer attraktivt för folk. Inget bullshit. Plug-in and Play.

Att MLG har valt StarCraft II som ett av sina huvudspel är inte bara stort - det är viktigt för hela e-sporten och äntligen kanske vi hittar ett spel som enar den nordamerikanska och europeiska e-sportscenen igen. Något som inte har skett sedan glansdagarna i CS 1.6 på Hyatt Regency Hotel.

Vi väntar med spänning med att MLG presenterar mer information kring turneringen och affärsupplägget - först då kan bedömma vad detta kommer betyda för e-sporten, men.......

Värsta konkurrensen någonsin i ett e-sportspel
En sak står klart. Vi står inför ett drömscenario där Nordamerika, Europa och Asien enas med ett och samma e-sportspel med flera globala jätteturneringar som supportar spelet med prispengar, tv-sändningar och evenemang runtom i hela världen. Vi skulle kunna se spelare sluta upp från den gigantiska BroodWar-scenen i hela världen och Sydkorea i synnerhet, från den kinesiska och europeiska Warcraft-scenen och den jättelika amerikanska gamingscenen. Europeiska e-sportklubbar som SK-Gaming och Fnatic kommer ställas mot sina övermän i sydkoreanska StarCraft-stall som Hwaseung OZ och SK Telecom T1, samtidigt som amerikanska MLG-franchise dumpar Tsquared och OGRE för att gå All-in på Jaedong och Bisu. Det kan bli en global proffstour med den värsta konkurrens ett e-sportspel någonsin skådat. Det kommer krävas den hårdaste vinnarskallen någonsin. En Jaedong x2 eller en Fatal1ty x15.

Ponde brukar säga att det krävs blod, svett och tårar i e-sport.
Jag dunkar med handen i bordet och skrattar högt i hela lägenheten:
HAHAHA.
Vissa proffs brukar säga att "de inte orkar träna".
Jag fnyser.
Vissa CS-spelare brukar säga att det räcker med att "bootcampa några dagar innan evenemanget".
Jag ramlar av stolen, lägger mig på golvet och kvider.
Jag får ont i magen..
.. sen skrattar jag högt som en odödlig kejsare.
HAHAHAHAHAHAHHAHAHAHAHAHA.

...

I detta nu, helt spiknykter (trots fredag), känns StarCraft II som det största hoppet sedan jag började med e-sport. Vi står inför ett drömscenario.

...

greykarn just nu -> 11 games, 7 wins.
(dock CS-spelare sen 8 år tillbaka)

greykarn